Wideoinstalacja Katarzyny Kozyry i polska premiera "Święta wiosny" w konwencji japońskiej to najważniejsze wydarzenia rozpoczętego wczoraj [20 marca] w Poznaniu II Festiwalu Wiosny poświęconego słynnemu baletowi Strawińskiego.
Premiera "Święta wiosny" z muzyką Igora Strawińskiego i w choreografii Wacława Niżyńskiego w 1913 r. i towarzyszący jej skandal były początkiem modernistycznego przewrotu w sztuce XX w. Nadało to rangę symbolu temu baletowemu obrazowi obrzędu ofiary składanej po to, by obudzić nowe życie po zimie. "Święto wiosny" poddawane jest kolejnym interpretacjom w teatrze tańca, muzyce, plastyce, filmie. Dlatego poznańskie Centrum Kultury "Zamek" poświęca "Świętu wiosny" festiwal. - Po świecie krąży kilkadziesiąt adaptacji "Święta wiosny", np. w znakomitej choreografii Maurice'a Béjarta czy Piny Bausch. Chcemy co roku pokazywać jedną z nich - mówi Anna Hryniewiecka, wicedyrektor CK Zamek. Podczas pierwszej edycji festiwalu w ub.r. wystawiono "Święto wiosny" w żywiołowym wykonaniu tancerzy afrykańskich w choreografii Heddy Maalem. Jutro w Teatrze Wielkim widzowie spotkają się z innym rodzajem egzotyki - z japońskim tańcem butoh charakteryzującym się