11.06.2021, 14:19 Wersja do druku

Poznań. Teatralna scena Festiwalu Malta

Festiwal Malta między 18 a 29 czerwca zmieni Poznań w plenerową scenę zasilaną energią widzów i zaproszonych artystów i artystek – cyrkowców, tancerzy, performerek, muzyków. Tegoroczne hasło 31. edycji brzmi „Powrót na ziemię / Back to the Ground”. Wracamy do korzeni – będzie kolorowo i nostalgicznie: na Maltę powrócą siedzenie na trawie, piknikowanie, a także żonglerka, pantomima, klaunada i akrobacje. Jak co roku siłą Malty jest różnorodność i konsekwencja. Wyciągamy z worka maltańskiego wszystko, co najlepsze!

fot. mat. organizatora

Do Poznania przyjedzie najambitniejszy i najczęściej nagradzany obecnie reżyser europejski – Milo Rau. Twórca działający na styku sztuki i aktywizmu, postrzegający teatr jako ruch oporu przeciwko systemowym niesprawiedliwościom czy logice kapitalizmu. W programie jego głośny spektakl Powtórzenie. Historia/e teatru (I) oraz pokazy rejestracji spektakli, filmów i spotkania w Kinie Pałacowym. Przegląd jest pierwszą odsłoną nowego, międzynarodowego nurtu festiwalu Portret Artysty / Artystki.

W relacji do teatru Milo Raua powstawał tegoroczny cykl debat i wieczorny cykl teatralny – oba odbywające się w pięknym parku Wieniawskiego, naszej nowej bazie festiwalowej. W Forum zatytułowanym Ruchy oporu porozmawiamy o różnych strategiach buntu ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń 2020 r., kiedy przez świat przelała się fala społecznych protestów. Wieczorem na tej samej plenerowej scenie będzie można zobaczyć wyprodukowane przez Komunę Warszawa spektakle w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, Cezarego Tomaszewskiego, Agnieszki Jakimiak i Anny Smolar (spektakl Grzegorza Laszuka – koprodukcja Komuny – jest pokazywany w Teatrze Polskim).

W programie muzycznym prezentacja trzech europejskich scen z Berlina (Laura Lee & The Jettes, Jennifer Touch), Poznania (Izzy and the Black Trees, Shyness!) i Kijowa (grupy Gurt [Ò], Ofliyan), a także koncert Karoliny Czarneckiej z Dziewczęcym Chórem Skowronki, występ Meli Koteluk i Kwadrofonika z poezją Baczyńskiego oraz koncert finałowy Jazz Band Młynarski-Masecki z niespodziankami.

Wyjątkowym wydarzeniem muzycznym tego roku będzie premiera koncertu Projekt Krynicki. Paweł Mykietyn, Paweł Szymański i Aleksander Nowak stworzyli na zamówienie Malty utwory do poezji Ryszarda Krynickiego, jednego z najważniejszych polskich poetów współczesnych. Koncert ze specjalnym udziałem orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki.

W programie Generatora Malta kontynuujemy namysł nad żywiołami. W tym roku przyglądamy się naszej relacji z ziemią pod hasłem „Ziemia nieswoja”. Pytamy m.in. o to, co oznacza mieć prawo do ziemi, kto je posiada oraz jak ma się z tym ziemia i jej nie tylko ludzcy mieszkanki i mieszkańcy. Co możemy zrobić, żeby znów poczuła się swojo? W ramach projektu Zaklepane / Ground Rules Iwo Borkowicz i Ola Korbańska zbudowali w parku Wieniawskiego twierdzę Nic nie znika, jedynie zmienia miejsce z ziemi i ogłosili tam niepodległość. Będziecie mogli spotkać tam rezydentów i rezydentki wyłonionych w konkursie, którzy od paru tygodni mierzą się z tematem prawa własności z wielu różnych perspektyw. Prace (w tym instalacje, warsztaty, dyskusje, muzyka) nagrodzone w ramach konkursu pokażą: Maria Dutkiewicz i Karolina Wajman, Edka Jarząb i Grupa Uskoki, Anna Kędziora, Luca Spano, Karolina Szczypek, Oriol Fuster Cabrera, Paula Kaniewska, make LARMO, new visions.

Grupa terenowa młodych razem z Agnieszką Różyńską od maja twórczo realizuje Kurs Miejskiego Relaksu w Rodzinnych Ogródkach Działkowych na Winiarach. Efekty ich pracy zobaczymy na wystawie w czerwcu przy muzyce zespołu Tęskno. Będziemy także na innych fyrtlach, odwiedzamy Głuszynę i Krzesiny razem artystkami Agnieszką Grodzińską i Magdaleną Starską, gdzie 20 czerwca zapraszamy na wielkie Święto Fyrtli, a tam koncert Fanfara Awantura, piknik, społeczna rzeźba, spacery i wiele sąsiedzkich aktywności.

W programie także premiery poznańskich scen, takich jak Teatr Biuro Podróży, Usta Usta Republika, Teatru Muzycznego i Polskiego Teatru Tańca. Łącznie 143 wydarzenia, w tym 136 wydarzeń bezpłatnych, które przygotowało 612 artystów i artystek w 24 lokalizacjach.
Mamy poczucie, że pandemia na nowo wyzwoliła potrzebę wspólnego świętowania i celebrowania bycia razem. Z wirtualnych przestrzeni ostatnich miesięcy powróćmy zatem na ziemię, odzyskajmy grunt pod nogami i spotkajmy się na Malcie. Chodźmy w plener!

PORTRET ARTYSTY: MILO RAU

Gościem tegorocznej edycji festiwalu Malta jest Milo Rau, jeden z najbardziej uznanych, a jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych reżyserów europejskich, również dyrektor NTGent w Gandawie od 2018 roku. Reżyser tworzy teatr polityczny, w którym przygląda się przemocy jawnej, czyli różnego typu zbrodniom, mordom, kwestii homofobii, pedofilii, ale też przemocy niejawnej, bo wyprowadzonej poza granice Europy, czyli wojnie w Syrii, prawom kolonizacji i udziału państwa europejskiego w eksploatowaniu Afryki.
Na festiwalu Malta Milo Rau zaprezentuje spektakl z 2018 roku – „Powtórzenie", czyli w oryginale „La Reprise"". W Kinie Pałacowym odbędą się pokazy nagrań jego wcześniejszych spektakli, którym towarzyszyć będą rozmowy o twórczości artysty w ramach okrągłego stołu, do którego zaprosimy publiczność festiwalu. W niedzielę, 27 czerwca zapraszamy na spotkania z samym Milo Rauem i z osobami, z którymi współpracuje: dramaturżką, Evą-Marią Bertschy, aktorem, Sébastienem Foucaultem, a także z dramaturgiem teatru NTGent, Stevenem Heene, który opowie o praktycznym zastosowaniu postulatów ze słynnego manifestu NTGent.

Pokaz spektaklu POWTÓRZENIE. HISTORIA/E TEATRU (I)
28, 29.06, 19:00, Aula Artis (spektakl dla widzów dorosłych)
Spektakl opowiada o śmierci młodego homoseksualnego mężczyzny, Ihsane’a Jarfiego, zamordowanego w centrum Liège w 2012 roku. Wydarzenie wstrząsnęło belgijską opinią publiczną i było opisywane w większości tamtejszych mediów. Milo Rau inscenizuje i problematyzuje głośne zabójstwo. Przedmiotem refleksji czyni również sam teatr: przygląda się narzędziom, jakimi dysponujemy, by opowiadać na scenie o tragedii (strachu i okrucieństwie, stracie i żałobie) i wywoływać w widzach emocje. Jak widz może zareagować na pokazaną przemoc, jaką funkcję pełni, jaka jest jego/jej odpowiedzialność?
Powtórzenie (w oryginale La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)) jest pierwszą częścią realizowanego przez NTGent cyklu Historia/e teatru, w którym zaproszeni reżyserzy i reżyserki opowiadają o naturze, historii i przyszłości teatru (nazwa cyklu nawiązuje do monumentalnego eseju filmowego Jean-Luca Godarda Histoire(s) du cinéma). Spektakl jest również pierwszą realizacją manifestu NTGent – opublikowanego w 2018 r. zbioru zasad, które mają obowiązywać w produkcjach gandawskiego teatru pod kierownictwem artystycznym Milo Rau.

Pokazy filmów / nagrań spektakli oraz debaty w Kinie Pałacowym (Centrum Kultury Zamek)
CONGO TRIBUNAL (2015) / 24.06, 14:30
Film dokumentujący zrealizowany przez Milo Raua w 2015 r. (w Berlinie i w Bukavu na wschodzie Konga) teatralny trybunał na temat wojny toczącej się od 20 lat na obszarze Wielkich Jezior Afrykańskich. Uczestnikami projektu byli m.in. prawnicy z Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze, kongijscy politycy (w tym lokalny gubernator), ofiary i świadkowie. Trybunał, choć nie miał żadnej mocy legislacyjnej, wstrząsnął Kongiem i doprowadził do dymisji prominentnych urzędników.

PIĘĆ ŁATWYCH UTWORÓW (2016) / 24.06, 16:15
Nagranie głośnego spektaklu Milo Raua. Życie Marca Dutroux – pedofila i mordercy, który wstrząsnął belgijskim społeczeństwem na przełomie XX i XXI w. – zostało w nim przedstawione przez dzieci w wieku od 8 do 13 lat. Biografia Dutroux staje się tu pretekstem do namysłu nad historią Belgii, zbrodnią i nad samym teatrem. Tytuł nawiązuje do Pięciu łatwych utworów Igora Strawińskiego, które kompozytor stworzył, by ułatwić swoim dzieciom naukę gry na fortepianie.

ORESTES W MOSULU. MAKING OF (2020) / 24.06, 18:15
Film opowiada o pracy nad inscenizacją Orestei Ajschylosa, do której część prób odbyła się w Mosulu – w 2014 r. ogłoszono tam powstanie Państwa Islamskiego (w 2017 r. miasto zostało odbite). Atenę zagrała w spektaklu Milo Raua mosulska nauczycielka, której syna zabili dżihadyści, a chór studenci tamtejszej akademii sztuk. W gandawskiej interpretacji tekst Ajschylosa opowiada o końcu rodzinnej wendety i bezwzględnego prawa „oko za oko”. Czy można powstrzymać cykl syryjsko-irackiej przemocy?

LAM GODS (2018) / 25.06, 11:00
Tytuł spektaklu odnosi się do słynnego XV-wiecznego ołtarza autorstwa Huberta i Jana van Eycków, który znajduje się w gandawskiej katedrze św. Bawona. Modelami dla biblijnych bohaterów namalowanych na poliptyku byli mieszkańcy miasta. W spektaklu Milo Raua podobnie: współcześni Flamandowie wcielają się w postacie obecne na odtworzonym na scenie ołtarzu. Przedstawienie jest portretem miasta, hołdem złożonym gandawczykom, a także gestem artystycznym, w którym teatr miejski przekazuje scenę mieszkańcom miasta.

NOWA EWANGELIA (2020) / 25.06, 13:00
Akcja filmu rozgrywa się w obozie dla uchodźców na południu Włoch, nieopodal miasta Matera, gdzie Pier Paolo Pasolini kręcił Ewangelię według świętego Mateusza, a Mel Gibson Pasję. W rolę Chrystusa wcielił się u Raua Kameruńczyk Yvan Sagnet, który zorganizował strajk na plantacji pomidorów w Apulii. Wkrótce stał się liderem walki politycznej ze współczesnym niewolnictwem, symbolem „rewolty godnościowej” uchodźców. W 2017 roku włoski prezydent Sergio Mattarella nadał mu tytuł szlachecki.

OKRĄGŁY STÓŁ NA TEMAT TWÓRCZOŚCI MILO RAUA / 25.06, 16:00
Piotr Dobrowolski, Piotr Gruszczyński, Dorota Semenowicz, Agata Siwiak oraz widzowie i widzki Malty
Spotkanie będzie okazją do podzielenia się wrażeniami z prezentowanych na Malcie nagrań i do rozmowy z osobami, które od wielu lat śledzą twórczość szwajcarskiego reżysera. Czy Milo Rau uczestniczy w neokolonialnych formach europejskiej sztuki przekonanej o własnej racji? Oddaje głos Innemu, czy tylko wypowiada się w jego imieniu? W czyjej sprawie, o co i dla kogo walczy? Czy prowokacja jest warunkiem wprowadzenia tematów tabu w przestrzeń publiczną? Jakie są jej granice? Jaka jest odpowiedzialność artystów?

SCHOOL OF RESISTANCE / 25.06, 20:00
facebook.com /maltafestivalpoznan
Poznańska odsłona cyklu, które NtGent i International Institute of Political Murder organizuje od 2020 r. Artyści, aktywistki, politycy i filozofki z całego świata co dwa tygodnie, online, zastanawiają się, jaka polityka oporu wobec systemowych niesprawiedliwości politycznych, ekonomicznych, kulturowych jest dziś możliwa? Poznański odcinek będzie poświęcony tematyce LGBT (nawiąże zarówno do wydarzeń w Polsce, jak i do pokazywanego na Malcie spektaklu Milo Raua Powtórzenie. Historia(e) teatru I).

SPOTKANIE Z MILO RAUEM / 27.06, 11:00
Rozmowa z reżyserem o jego strategii artystycznej.

SPOTKANIE Z SEBASTIEN FOUCAULT I EVĄ-MARIĄ BERTSCHY / 27.06, 12:45
Spotkanie z aktorem Sébastienem Foucaultem, który zagrał m.in. w spektaklach Raua Hate Radio, The Civil Wars i Powtórzenie. Historia/e teatru (I), i dramaturżką Evą-Marią Bertschy, która współpracuje z reżyserem od 2013 r. (m.in. przy The Civil Wars, Congo Tribunal, Powtórzenie. Historia/e teatru (I), Nowa Ewangelia). Tematem spotkania będzie powracająca w wielu projektach Raua strategia reenactmentu – rekonstrukcji historycznych wydarzeń bądź ikonicznych obrazów. Jak się odbywa i co oznacza dla uczestników?

SPOTKANIE ZE STEVENEM HEENE / 27.06, 14:45
Steven Heene jest krytykiem teatralnym, kuratorem i dramaturgiem, związanym z NTGent od 2009 r. Kieruje działem programowym gandawskiego teatru. Opowie, jak wygląda realizacja Manifestu NTGent w praktyce. Na jakie trudności teatr napotyka, jeśli napotyka? Czy NTGent rzeczywiście jest miejscem swobodnej pracy, uprawiania teatru zespołowego? Czy rzeczywiście ma wpływ na miasto i jego mieszkańców/nki? Jaka jest obecnie polityka teatru?

JUST ASKING: FILM?/ 27.06, 16.00
Filmowa wersja spektaklu Oscara Van Rompaya i Petera Seynaeve’a będącego adaptacją książki The Interrogative Mood Badgetta Powella. Seria pytań – zabawnych i osobliwych, abstrakcyjnych i konkretnych, pobudzających do myślenia i trywialnych, często szalonych – przeradza się w medytacyjny seans nad życiem. Premiera spektaklu odbyła się w październiku 2020 r. w NTGent. Film, zrealizowany na ulicach Gandawy, powstał kilka miesięcy później.

fot. mat. organizatora

SCENA MALTA

KOMUNA WARSZAWA
W parku Wieniawskiego zobaczymy spektakl „Cezary idzie na wojnę” reż. Cezarego Tomaszewskiego – festiwalowy hit prezentowany na całym świecie. Ta queerowa interpretacja „Pieśni domowych” Stanisława Moniuszki wszędzie wzbudza entuzjastyczne przyjęcie. Także o wojnie i także muzycznie w „Wojna. The Best Of” Agnieszki Jakimiak – nieoczywisty wybór piosenek o wojnie, które w nowych interpretacjach, aranżacjach Kuby Ziołka, i dzięki wspaniałemu wykonaniu długo zostają w pamięci. Kolejny bardzo muzyczny i bardzo przebojowy spektakl to „Święta Kluska” – teatralny debiut Agnieszki Smoczyńskiej, która ze swoim filmowym dream teamem – Robertem Bolesto, Zuzą Wrońką, Gosią Gorol, Piotrem Trojanem, Andrzejem Konopką i Marcinem Macukiem stworzyła porywający musical o duchowym życiu psa, suki. Nieco dla uspokojnienia nastrojów pokażemy „Ośrodek wypoczynkowy” Anny Smolar. Niepokojący, melancholijny dramat o łagodnej dystopii, w której relacje między ludźmi określa korporacja nadopiekuńczego systemu. Cykl maltańskich prezentacji rozpocznie koprodukcja Komuny Warszawa z Teatrem Polskim w Poznaniu, wyreżyserowane przez Grzegorza Laszuka „Morderstwo (w) Utopii”. To krwawy kryminał, antyutopijny z pandemią Covid-19 w tle.

Grzegorz Laszuk / Teatr Polski w Poznaniu
MORDERSTWO (W) UTOPII
20.06, 18:00, Teatr Polski (polski / in Polish)

Filozoficzna dysputa w formie komedii kryminalnej. W tle czai się pandemia i pierwszy transport kolonistów na Marsa. Czarnym charakterem jest Slavoj Žižek, który w pandemicznym zamknięciu dostrzegł szansę na spełnienie komunistycznej utopii. Na szczęście w odpowiednim momencie pojawia się postać Pragmatysty, który bez litości rozprawia się z pomyłkami Utopii i wytycza kurs rakiet Elona Muska prosto na Marsa. Szybka akcja, liczne trupy, momenty zadumy i muzyka z klasyki kina noir! Pokaz w ramach programu Poznań na Malcie.

Agnieszka Smoczyńska
ŚWIĘTA KLUSKA
21.06, 21:00, park Wieniawskiego (polski / in Polish)

KLUSKA to bulterierka, ciągle bardzo głodna, spędzająca radosne szczenięctwo w domu bezdzietnej pary kreatywnych pracowników korporacji. Pani STARA wypatruje życia, które według niej jest zawsze gdzie indziej, a jej dużo starszy konkubent STARY jest bardzo nieśmiały. Z czasem KLUSKA sprawia im coraz więcej kłopotów. Samotność kieruje ją w stronę Bogapsy. Ten tragikomiczny i minimalistyczny holy-hop-dog musical na trójkę aktorów oparty jest na prawdziwej biografii. Tylko z lekką domieszką fantazji.
Agnieszka Jakimiak
WOJNA. THE BEST OF
22.06, 21:00, park Wieniawskiego (polski / in Polish)

Słuchaliśmy wielu piosenek o wojnie: Beatlesów i Beethovena, Joanny Newsom, Bajmu, Elvisa Presleya i Elvisa Costello, The Clash, Black Sabbath, Kate Bush, Eltona Johna, Rage Against the Machine, U2 i Dezertera. Piosenek przeciwko wojnie w Wietnamie, wojnie w Iraku, II wojnie światowej i wojnie w Zatoce Perskiej. Czy naprawdę je znamy? Czy siła przyzwyczajenia nie sprawia, że brzmią tak samo? Czy piosenki napisane przeciwko wojnie wciąż są piosenkami antywojennymi? Czy wiemy, czego słuchamy?

Anna Smolar
OŚRODEK WYPOCZYNKOWY
23.06, 21:00, park Wieniawskiego (polski / in Polish)

Tytułowy kurort to miejsce działające dzięki Narodowemu Programowi Zbiorowego Wypoczynku, wychodzące naprzeciw pragnieniom każdego z obywateli: potrzebie świętego spokoju, nieangażowania się w cudze sprawy, zadbania o własny interes i komfort. Na scenie oglądamy obsesyjnie powtarzane grupowe mantry, regeneracyjne drzemki, relaksacyjne masaże, celebrację wspólnych posiłków do wtóru muzyki smyczkowej. Powoli zauważamy opresyjność i wrogość ośrodka wobec indywidualizmu swoich podopiecznych.

Cezary Tomaszewski
CEZARY IDZIE NA WOJNĘ
24.06, 21:00, park Wieniawskiego (polski / in Polish)

Kultowy, wielokrotnie nagradzany spektakl Cezarego Tomaszewskiego, w którym legendarna choreografia Niżyńskiego do Popołudnia fauna Debussy’ego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii. Biografia reżysera rozpisana na czterech aktorów i pianistkę to pretekst do przedefiniowania pojęć zastanych, opowieść o wojnie, którą reżyser wypowiada widmom wojny.

PREMIERY W TEATRZE I PLENERZE
Teatralny program Malty to także spektakle poznańskich twórców, zespołów teatralnych i instytucji kultury. Na Maltę powróci Paweł Szkotak z Biurem Podróży nawiązując do czasów pandemii i prezentując premierowo „Eurydykę” w Starej Rzeźni. Wojciech Kościelniak i Teatr Muzyczny przedstawią widzom „Kombinat” z muzyką i tekstem Grzegorza Ciechowskiego. Polski Teatr Tańca zaprasza na premierę „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt” a Luisa Mateo Dupleich Rozo i Monika Błaszczak na „Święto Wiosny: Preludium”. W Teatrze Nowym będzie można zobaczyć przedstawienie Jana Klaty „Czerwone nosy” i spektakl Agaty Biziuk „Kalina” a Scena Robocza pokaże „Jak zupełnie zniknąć”. W wersji plenerowej premierę będą miały „Procesy” Teatru Usta Usta Republika. W repertuarze Asocjacji 2006 spektakle „Wytrwać”, „Poszukiwacze” oraz widowisko muzyczne „Trio Targanescu, czyli audiowizualni nomadzi” w ramach obchodów dnia patronów Poznania św. Piotra i Pawła.

Paweł Szkotak / Teatr Biuro Podróży
EURYDYKA
18, 19.06, 22:00, Stara Rzeźnia (polski / in Polish)
premiera
Miłość Orfeusza i Eurydyki jest silniejsza niż śmierć. Orfeusz, nie mogąc się pogodzić z utratą swojej ukochanej, postanawia ją odnaleźć. Dociera do piekła pełnego szczurów, gdzie musi zmierzyć się ze swoimi wspomnieniami i rozterkami. Co jest prawdą, a co ułudą? Pandemiczny niepokój, zagrożenie rozłąką czy odejściem bliskiej osoby stały się nieoczekiwanie powszechnym doświadczeniem. Wkrótce jednak zaczniemy odbudowywać nasze życie i tak jak bohaterowie sztuki będziemy potrzebować miłości i odwagi.

Wojciech Kościelniak / Teatr Muzyczny w Poznaniu
KOMBINAT
24, 25, 26.06, 19:00; 27.06, 17:00, Teatr Muzyczny (polski / in Polish)
premiera

Przyjdź. Ta opowieść jest o nas wszystkich. Tych z przeszłości, przyszłości i chwili obecnej. To historia o walce jednostki z systemem, o wadze jej głosu i poszukiwaniu prawdy. To komentarz rzeczywistości, przestroga i szansa. Możesz tę przestrogę zignorować. Nic się wtedy nie zmieni. Kombinat pokazuje przyszłość. Futurystyczną, surrealistyczną i pełną metafor. Powstał z inspiracji tekstami Kafki, Orwella i Huxleya, a za punkt wyjścia przyjął muzykę i teksty Obywatela GC i Republiki.

Polski Teatr Tańca
ROMEOS & JULIAS UNPLAGUED. TRAUMSTADT
20, 21.06, godzina, Polski Teatr Tańca (polski / in Polish)
premiera

Trauma pandemicznej izolacji stymuluje refleksje o ulotności życia, wywołuje konieczność przedefiniowania takich pojęć jak kontakt czy bliskość. Jak radzono sobie z pandemiami w przeszłości? W czasie renesansu odrodziły się fizyczność i indywidualność ludzkiego ciała. W obliczu doświadczeń 2020 r. scena balkonowa czy bal maskowy u Capulettich zyskują nowy wymiar. Czerpiąc z tych inspiracji, pragniemy stworzyć obraz miasta. Czy tytułowe Traumstadt będzie miastem marzeń czy miastem traum?

Jan Klata / Teatr Nowy w Poznaniu
CZERWONE NOSY
24, 25.06, 18:00, 26.06 17:00, Teatr Nowy (polski / in Polish)
Kiedy w 1993 r. Stanisław Barańczak tłumaczył tekst Petera Barnesa, wszystko w Teatrze Nowym podpowiadało, że powstanie spektakl kultowy. Przewidywania okazały się prawdziwe: Czerwone nosy w reżyserii Eugeniusza Korina odniosły sukces. Czy spodziewano się wtedy, że rzeczywistość teatralna z połowy lat 90. XX w. wyprzedzi to, co będzie się działo w 2020 r.? Czerwone nosy wracają na afisz. Spektakl w reżyserii Jana Klaty, osadzony w nowych okolicznościach, jest krzykiem artystów w czasach pandemii.
Agata Biziuk / Teatr Nowy w Poznaniu
KALINA®
24, 25, 27.06, 19:30, Teatr Nowy (polski / in Polish)
Bąbelki, brązowy kolor, biała czcionka na czerwonym tle – to Coca-Cola. Przymknięte powieki, pełne usta, zmysłowy szept – to Kalina, wielka diwa polskiej piosenki. Co je łączy? Obie są znakami towarowymi. Oto opowieść o kobiecie, która nie chciała być postrzegana jako człowiek, lecz zjawisko nieskrępowane regułami rządzącymi światem – choć los nawet na chwilę nie pozwalał jej zapomnieć, że wciąż jest jednak śmiertelna. Pragnęła być słuchana i pragnęła zrozumienia. Czy dostanie je od nas?

Luisa Mateo Dupleich Rozo & Monika Błaszczak
ŚWIĘTO WIOSNY: PRELUDIUM
27.06, 19:00, Polski Teatr Tańca (polski / in Polish)
premiera

Czerpiąc z głębi ludzkiego ciała i połączeń tkanki z pamięcią, artystki tworzą odę do pragnień ludzkiej skóry. Dążą do bardziej transparentnego rozumienia przyjemności, relacji międzyludzkich i płodności. Przywołują przestrzeń pamięci o naszej kosmicznej naturze i pragnieniu przetrwania, snując opowieść o esencji wspólnego życia i queerowych formach odczuwania. Splatają swoje emigranckie dziedzictwo Ameryki Południowej i Europy Wschodniej, by nawiązać dialog z przeszłością i przyszłością.


POWRÓT DO KORZENI
W tym roku Malta zmieni Poznań w plenerową scenę zasilaną energią widzów i zaproszonych artystów – cyrkowców, tancerzy i performerów. Wracamy do korzeni! W programie: spektakle dla małych i dużych w parkach Wieniawskiego i Moniuszki, akcje i koncerty rozsiane po całym mieście, do oglądania w ciągu dnia i wieczorami. A codziennie rano – taneczny i cyrkowy rozruch na trawie, blisko ziemi, a także nad ziemią, na linie, z wiatrem i pod wiatr.
W plenerze zobaczymy czeski zespół The Trick Brothers i „Odyseję narciarską” w narciarskim biegu przełajowym pełnym przygód, poznamy też perypetie naukowca-hobbysty „Dr Acrylicsteina”, którego niekonwencjonalne pomysły pokaże Kamili Dziliński. O warzywach będzie opowiadał performer, Kamil Malecki w spektaklu familijnym „Jarzyna”. Prawdziwy klimat cyrku zaserwuje „Zgubowisko" Fundacji Sztukmistrze. Circus Ferus w happeningu ulicznym „Trenerzy Życia Codziennego Vol. 2 Pandemia!” udzieli nam instrukcji, jak żyć w czasie pandemii. W interaktywnym spektaklu „Kino Nieme" przygotowanym przez Ewę Szawłowską, Monikę Polaczek-Przestrzelską i Marcina Lemiszewskiego powrócimy do lat 20., w którym księżniczka Muzalinda pozna Charliego Chaplina. Trzy zespoły współtworzone przez Michała Fetlera, Koń, Fanfara Awantura, duet z Daniel Karpińskim, nasączą wygłodniałą spotkania rzeczywistość dźwiękami i pozytywną energią: elementami współczesnej cyganistyki, bluesa, nowoczesnego jazzu i psytrance. Zagrają w wersji wyłącznie akustycznej, bez jakiegokolwiek nagłośnienia. Poza tanecznymi rozgrzewkami o poranku, czeka nas wyjątkowy jam session – wielki finał Stary Browar Nowy Taniec „Grand re Union”, który będzie transmitowany na cały świat z udziałem artystów z San Francisco, Brazylii, Berlina i Polski.
Instalację inspirowaną mitem o Orfeuszu i Eurydyce oraz książką Elfride Jelinek „Cienie. Eurydyka” zobaczymy na ulicy Półwiejskiej. Kamilla Baar będzie przez dobę zamknięta w szklanej klatce, poddawana obserwacji przypadkowej publiczności.

SPEKTAKLE DLA DZIECI I FAMILIJNE

Kamil Malecki
JARZYNA
20.06, 12:00, park Wieniawskiego (polski / in Polish)

Zaskakująca i pełna eksperymentów historia pewnego klauna, który postanowił… coś ugotować. Brak mu doświadczenia kulinarnego, więc nie bardzo wie, jak i co się gotuje, ale to nie jedyny jego problem. Są jeszcze warzywa… wroga i nielubiana przez wiele dzieci materia! Czy da się zmienić „ble” na „mniam”? Kamil Malecki – performer, żongler, klaun, pedagog cyrku – zaprasza wszystkich niejadków na fascynujący pokaz kulinarny. Spektakl przeznaczony dla dzieci od 3 do 103 lat.


Szawłowska, Polaczek-Przestrzelska, Lemiszewski
KINO NIEME
25.06, 19:00, park Moniuszki (polski / in Polish)

Niezwykła przygoda wesołej księżniczki Muzalindy, która wraz z widzami przeniesie się w czasie do lat 20. XX w. – epoki kina niemego. Spotkają tam Charliego Chaplina, który zaprezentuje swój charakterystyczny wąsik i chód. Dzieci i dorośli będą mieli okazję podziwiać jego sztuczki i żarty oraz akrobatyczne wyczyny. Opowieści towarzyszy muzyka na żywo. Widzowie są zapraszani do czynnego udziału w przebiegu akcji. Po spektaklu proponujemy warsztaty teatralno-cyrkowe z muzyką.


The Trick Brothers
ODYSEJA NARCIARSKA
26.06, 14:00, park Moniuszki (polski / in Polish)

Nagrodą główną w tym wyścigu jest samo doświadczenie. Dwóch narciarzy biegowych, którzy zgubili drogę, ramię w ramię w jednym wyścigu, odbywają narciarską odyseję – podróż o niejasnym kierunku i końcu. Szykujcie kije, nawoskujcie wąsy, łyk herbaty dla kurażu i zaczynamy! Performans Odyseja narciarska wykorzystuje wieloletnie doświadczenie The Trick Brothers z teatrem ulicznym. Szlak nie został wyznaczony? Nieważne – to nie jest tradycyjny show!


Fundacja Sztukmistrze
ZGUBOWISKO
26.06, 15:00, park Moniuszki (polski / in Polish)

Zgubowisko to nowocyrkowy, familijny spektakl stworzony zarówno dla dzieci, jak i starszej publiczności. Opowieść o poszukiwaniu własnej drogi, cyrku i artystach, którzy przedstawiają widzowi sens pogoni za marzeniami. W swoich wspomnieniach wracają do czasów, gdy cyrk nieśmiało zapukał do ich drzwi, by odmienić ich życie. Spektakl łączy różnorodne formy cyrkowe, takie jak akrobatyka powietrzna, diabolo, żonglerka, akrobatyka partnerska czy ekwilibrystyka.


Kamil Dziliński
DR. ACRYLICSTEIN
27.06, 12:00, park Wieniawskiego (polski / in Polish)

Jakie tajemnice kryje laboratorium? Dr. Acrylicstein to nowocyrkowy spektakl o perypetiach szalonego naukowca hobbysty, który w swoich eksperymentach próbuje odkryć nowe formy żonglerki. Niekonwencjonalne pomysły naukowca tworzą kabaretowy obraz zmagań z samym sobą i nieugiętymi prawami fizyki. Acrylicstein niczym Frankenstein ożywia swoje dzieła – używa w spektaklu kryształowych kul, zamieniając je w zaskakujące stworzenia, które animowane jego dłońmi budzą się do życia na oczach widzów.

Iwo Borkowicz, Ola Korbańska
NIC NIE ZNIKA, JEDYNIE ZMIENIA MIEJSCE

18-27.06, (24h), park Wieniawskiego (bez słów / without words)
Widząc górę piasku często nie widać dołu, który po nim pozostał kilkaset kilometrów dalej. Każda rzecz ma swój dół, swój zasób i pochodzenie. Obiekt/twierdza wzniesiona z ziemi zastanej w parku Wieniawskiego, jest refleksją na temat cyrkulacji materii, jej nieustannego ruchu. Instalacja została umiejscowiona na wykrojonym z przestrzeni publicznej obszarze – brutalność tego zabiegu demaskuje antropocentryczne zasady gry i sposób postrzegania ziemi jako nieskończonego zasobu. Projekt jest z jednej strony niezależnym dziełem artystycznym stworzonym dla Malta Festival Poznań 2021, z drugiej miejscem finału “Zaklepane / Ground Rules” Generatora Malta.

FETLER Z KARPIŃSKIM, KOŃ, FANFARA AWANTURA
20.06, 18:30, ul. Silniki / ul. Głuszyna – Fanfara Awantura
22.06, 19:00, ul. Św. Marcin – Koń
27.06, 15:00, wnęka przy hotelu Lech – Fetler z Karpińskim

Trzy zespoły współtworzone przez Michała Fetlera nasączą wygłodniałą spotkania rzeczywistość dźwiękami i pozytywną energią: elementami współczesnej cyganistyki, bluesa, nowoczesnego jazzu i psytrance. Zagrają w wersji wyłącznie akustycznej, bez jakiegokolwiek nagłośnienia. Michał Fetler jest twórcą poznańskich projektów Polmuz i Fanfara Awantura (vel Tsigunz), a także saksofonistą w Jazz Band Młynarski Masecki.

Circus Ferus
TRENERZY ŻYCIA CODZIENNEGO VOL. 2 PANDEMIA!
21.06, 16:30, okolice parku Wieniawskiego (polski / in Polish)

Każdy z nas, bez wyjątku, zawodowo zajmuje się codziennością i każdy robi to bardzo dobrze. Ale zawsze może być lepiej, znacznie lepiej! Można efektywniej chodzić, sprawniej czekać na tramwaj, wydajniej nosić zakupy. Dlatego właśnie powołaliśmy do życia jedyną w swoim rodzaju profesjonalną drużynę Trenerów Życia Codziennego! Jak codzienne czynności zmieniły się w pandemii? W trudnych czasach wszyscy potrzebujemy wsparcia. Trenerzy pomogą lepiej i efektywniej radzić sobie z rzeczywistością.

Vera Popova, Gosia Trajkowska, Adrien Cognac / Scena Robocza
JAK ZUPEŁNIE ZNIKNĄĆ
22.06, 19:00, CK Zamek – dziedziniec za Dublinerem

Czy akt zniknięcia/znikania można traktować jako potencjał? Postaramy się zniknąć w imię rewolucji przeciwko wszechobecnej energii, ciągłej mobilizacji zasobów mentalnych, agresywnej kreatywności i społecznej przemocy. Wykorzystujemy statystki, dane, tematy zaproponowane w innych projektach konkurujących o główną nagrodę Nowej Generacji – za zgodą ich twórczyń i twórców. Autorki i autorzy spektaklu chcą uchronić od zniknięcia pracę, którą wykonały pozostałe osoby starające się o wygraną.

GRAND RE UNION JAM
25.06, 19.00, live stream
@ Facebook.com/grandreunion.net; facebook.com/maltafestivalpoznan

Jak co roku, Stary Browar Nowy Taniec w festiwalowej odsłonie, tym razem w specjalnym hybrydowym formacie rozpiętym między kontynentami i czasowymi strefami! Transmitowana na żywo z klubu LAB, pełna fajerwerków i kolorowych ptaków z Poznania, Berlina, Salwadoru, Kalifornii i Australii i innych miejsc, intensywna jam session na finał międzynarodowego projektu Grand re Union oraz dla zwieńczenia 17 lat działań Art Stations Foundation w Poznaniu! Kiedy grunt pod naszymi stopami osuwa się, a świat nagle improwizuje, bądźmy razem i tańczmy!

Teatr Usta Usta Republika
PROCESY   
25, 26.06, 22:30, CK Zamek – Dziedziniec Różany (polski / in Polish)
premiera plenerowej wersji spektaklu

Procesy odbywają się wszędzie i trwają ciągle. Głównie w nas. Jesteśmy oskarżonymi, własnymi prokuratorami, a główną karą, na którą skazujemy się codziennie, jest strach. Strach przed stratą akceptacji, zdrowia, miłości. Po latach Teatr Usta Usta Republika powraca do Procesów, by poruszyć temat głęboko zakorzenionego w nas poczucia osobistej i społecznej sprawiedliwości. Jawny charakter rozprawy pozwala przyjrzeć się z bliska zmaganiom jednostki z systemem, w którym należy dowieść nie winy, lecz niewinności.

Katarzyna Borkowska
CIENIE. EURYDYKA MÓWI
26.06, 11:00 (24h), ul. Półwiejska przy Starym Marychu (polski / in Polish)

Instalacja inspirowana mitem o Orfeuszu i Eurydyce oraz książką Elfride Jelinek Cienie. Eurydyka. Zamknięta w szklanej klatce Kamilla Baar przez dobę jest poddawana ciągłej obserwacji przypadkowej publiczności. To głos kobiety, artystki, aktorki będącej pod nieustanną presją i kontrolą, zniewolonej oceniającym spojrzeniem. Projekt artystek przesycony jest różnorodną symboliką, a odosobnienie i kontrola, której podda się aktorka, budzi mocne skojarzenia z czasami powszechnej izolacji.

Asocjacja 2006
WYTRWAĆ
26.06, 22:30, park Moniuszki (polski / in Polish)

W spektaklu aktorzy zmagają się z postaciami Piotra, Pawła, Marii Magdaleny i Jezusa. Próbują przyjrzeć się spowitemu mgłą życiu codziennemu bohaterów. Wywołują konflikty, namiętności, gwałtowne nadzieje, pragnienia duszy. Piotr i Paweł, połączeni przez popularną tradycję religijną, reprezentują dwa bardzo różne podejścia do duchowości. Między nimi, na linii napięcia, stoi Maria Magdalena wnosząca zamęt poezji, język ciała, miłosną tajemnicę, która emanuje z ziemskiej postaci Jezusa.

PREMIERA ARCHIWUM MULTIMEDIALNEGO MALTA FESTIVAL POZNAŃ
27.06, 20.30, park Wieniawskiego

Wszystko zaczęło się nad jeziorem Malta… Zapraszamy na portal archiwalny, który zbiera całą maltańską historię w jednym miejscu. Zobaczycie tam setki filmów, tysiące zdjęć i mnóstwo innych materiałów, które pozwolą wam na odbycie sentymentalnej podróży przez trzydziestoletnią historię festiwalu. W multimedialnej bibliotece, archiwum Malta Festival Poznań znajdą się fragmenty spektakli, recenzji, rejestracje spotkań, wspomnienia, filmy, relacje, materiały audio oraz specjalna sekcja poświęcona materiałom otrzymanym od widzów.

Asocjacja 2006
POSZUKIWACZE
29.06, 18:00, Ostrów Tumski – plac przed katedrą (polski / in Polish)

Życie to sen, a świat jest wielkim teatrem. Spektakl wędrowny, rozgrywający się w plenerze, oparty na dramacie Calderóna de la Barki Magia grzechu. Wielka, ruchoma platforma w kształcie okrętu, za którą podąża publiczność. Aktorzy grający w rytm muzyki wykonywanej na żywo. A wszystko to zanurzone w zderzeniu sacrum i profanum.
Widowisko stworzone z okazji obchodów dnia patronów Poznania św. św. Piotra i Pawła oraz Malta Festival Poznań 2021.
Asocjacja 2006

TRIO TARGANESCU, CZYLI AUDIOWIZUALNI NOMADZI
29.06, 21:30, Brama Poznania (bez słów / without words)
Widowisko muzyczne. Emocjonalna podróż w towarzystwie obrazów scenograficznych stworzonych przez poznańskich artystów wizualnych, przy akompaniamencie żywiołowego trio muzycznego, prezentowana w ramach obchodów dnia patronów Poznania św. św. Piotra i Pawła. Zespół tworzą muzycy z akademickim wykształceniem, jednak klasyczne podejście do muzyki jest dalekie od tego, co zaprezentują podczas teatralizowanego koncertu. Trio korzysta z przepływu energii między sceną a publicznością i improwizując, tworzy niezwykłe, muzyczne światy.

ROZGRZEWKI
18, 19, 21-26.06, 11:00, park Wieniawskiego

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Zofia Tomczyk
PORANNA PRAKTYKA RUCHU
18.06, 11:00 (1h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Fundacja Pro-Spin, Centrum Latających Obiektów
LATAJĄCE OBIEKTY
19.06, 11:00 (2h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Ulla Wilczyńska Kalak
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JOGI
21.06, 11:00 (1h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Krystyna Lama Szydłowska
CHODZENIE DLA POCZĄTKUJĄCYCH
22.06, 11:00 (1h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Maria Stokłosa
STOPY BIODRA SERCE MÓZG
23.06, 11:00 (1h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Magda Przybysz
GUILTY PLEASURE
24.06, 11:00 (1h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Paweł Sakowicz
HARDCORE RELEASE
25.06, 11:00 (1h), Park im. Henryka Wieniawskiego

Akrobaty & Marcin Osses
MIĘKKIE LĄDOWANIE
26.06, 11:00 (2h), Park im. Henryka Wieniawskiego




Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne