W festiwalowy czwartek Aula Uniwersytecka UAM i taras Centrum Festiwalowego były wypełnione po brzegi – wszystko za sprawą tematów związanych z Turcją i artystów z Turcji. Również podczas rozmowy w ramach Forum debatowaliśmy o tureckiej laickości. Dzisiaj w maltańskiej wyobraźni pojawią się nowe obszary geograficzne: Brazylia i Haiti. Zaczynamy festiwalowy weekend!
Drugi dzień Malty zaczął się od wspomnień i sentymentów – warsztatów z sitodruku, które pozwoliły uczestniczkom i uczestnikom odtworzyć na torbach i koszulkach festiwalowe kreacje graficzne sprzed lat. A pokazała nam, jak to zrobić, Mika Starowska. Wydarzenie odbyło się w studiu Robię Tylko To Co Lubię przy Szyperskiej 3, gdzie przez cały festiwal można oglądać wystawę prezentującą identyfikację wizualną poprzednich edycji Malty.
Druga część dnia minęła zdecydowanie pod szyldem Turcji. Michał Nogaś poprowadził w Centrum Festiwalowym drugą debatę forumową. Wzięły w niej udział osoby łączące kulturę polską i turecką. Było wiele anegdot, refleksji i faktów na temat początków tureckiej laickości, miejsca religii w polityce i w życiu codziennym, tureckiej wielokulturowości, a także matczynej troski i znaczeniu rodziny. W piątek w tym samym miejscu, o tej samej porze kolejna debata – Turcja wobec Europy, w której wezmą udział Adam Balcer i Beata Przybylska-Maszner. Tym razem skupimy się na kwestiach polityki międzynarodowej Turcji i Unii Europejskiej: co i która strona próbuje dla siebie ugrać i jakim kosztem.
Wczoraj rano Orhan Pamuk odebrał tytuł honorowego doktora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Z kolei wieczorem razem z blisko tysiącem widzów i widzek wysłuchał libretta (odczytanego przez Andrzeja Chyrę) i partii wokalnych opery Ja, Şeküre w wykonaniu sopranistki Joanny Freszel, kontratenora Jana Jakuba Monowida i tenora Karola Kozłowskiego z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego i fortepianu. Libretto i muzykę do opery w oparciu o tekst powieści Pamuka Nazywam się Czerwień napisał Aleksander Nowak. Nad całokształtem oprawy artystycznej czuwał Marcin Sompoliński.
Po koncercie w Auli Uniwersyteckiej UAM w podróż muzyczną, choć zupełnie inną, zabrał nas zespół Oh Voyage. Pochodzący z Turcji, a mieszkający obecnie w Holandii i Polsce Aktaş Erdoğan i Erol Leenhouts zagrali nowoczesną muzykę elektroniczną z wykorzystaniem tradycyjnych instrumentów tureckich. To pierwszy z trzech koncertów, na które w tym roku zapraszamy do Centrum Festiwalowego. Dzisiaj koncert zagra Moriah Woods – amerykańska artystka od kilku lat mieszkająca w Polsce. Multiinstrumentalistka rozkołysze publiczność, która chwilę później odda się muzyce na silent disco, rozłożonym na dwa piętra: pierwsze piętro Centrum Festiwalowego z widokiem na panoramę miasta i parter przy schodach na pl. Wolności.Genesis Republiki Sztuki Tłusta Langusta w środę i czwartek otworzyło Poznań na Malcie. Dzisiejszy dzień jest najaktywniejszy dla poznańskich instytucji teatralnych współtworzących festiwal.
Tłusta Langusta pokaże swój drugi projekt aż dwukrotnie – Callar y quemarse – instalację przestrzenno-dźwiękową inspirowaną Krwawymi godami Federica Garcii Lorki wyreżyserowali Lidia Gómez Herrera i Krzysztof Cicheński. Teatr Emigrant zaprasza z kolei do Baraku Kultury na Solitude by Żadan & Stachura – poetycki spór o to, czy samotność jest smutną konsekwencją emigracji, czy świadomym wyborem, z którego można czerpać siłę.
Do festiwalowych przestrzeni dołączy dziś Pawilon, gdzie będzie można obejrzeć spektakl The Divine Cypher afrobrazylijskiej choreografki Any Pi. Artystka weszła w dialog z legendą amerykańskiego kina artystycznego i antropologii Mayą Deren, podejmując temat haitańskiego wudu. Spektakl nie jest jednak o samej religii wudu, lecz pokazuje splot tradycji i współczesnych haitańskich tańców miejskich. To poetycka wizja, jak mówi sama artystka: „Hołd dla rewolucyjnego piękna ducha ludu Haiti”. Bilety na The Divine Cypher Any Pi są wyprzedane. W przypadku wolnych miejsc na sali będzie prowadzona sprzedaż przed wydarzeniem (płatność gotówką, 40/25 PLN).
Czytaj więcej