Teatr Wielki w przeszłości chętnie sięgał po opery współczesne. Wielkim natomiast łukiem omijał dzieła barokowe. Trudno się temu dziwić, ponieważ wymagają one specyficznych głosów. Rok temu Michał Znaniecki zrealizował polską prapremierę "The Fairy Queen" w Szczecinie. W sobotę dzieło Henry'ego Purcella będzie miało premierę w Poznaniu.
"The Fairy Queen" to kolejna koprodukcja. Kierownictwo muzyczne objął Warcisław Kunc, który zaprosił do współpracy zespół La Tempesta, specjalizujący się w prezentacji muzyki barokowej. Scenografię zaprojektował Luigi Scoglio, a kostiumy reżyser - Michał Znaniecki. "Królewna wróżek" (tak brzmi polski tytuł opery) jest swobodną impresją na temat szekspirowskiego "Snu nocy letniej". Historia opowiada o zmaganiach poety z niemocą twórczą. Usiłuje on napisać wielkie dzieło, jednak nie może znaleźć odpowiedniej drogi. Postacie szukają swojego autora, by wyciągnąć go z kryzysu... Po szczecińskiej prapremierze Ewa Koszur napisała: To nie był łatwy w odbiorze spektakl. (...) Dyrektor Warcisław Kunc, kierownik muzyczny przedsięwzięcia, dołożył wielu starań, żeby się udało. I udało się. Znakomicie brzmiały stare - kopie lub oryginały - instrumenty w rękach muzyków z warszawskiego kilkunastoosobowego zespołu La Tempesta, znakomicie wypad�