EN

26.01.2024, 08:45 Wersja do druku

Poznań. Luty w Teatrze Wielkim

Poznańska Oper przedstawia plany na luty, szczególną uwagę zwracając na  „Przedwiośnie Baletowe”.

fot. Ewa Krasucka/mat. teatru

DON KICHOT | MINKUS
piątek, 2.02.2024, godz. 11:00 i godz. 19:00
sobota, 3.02.2024, godz. 19:00
niedziela, 4.02.2024, godz. 11:00 i godz. 18:00

balet w trzech aktach i pięciu obrazach
libretto: Marius Petipa na podstawie powieści Miguela de Cervantesa Caavedry El ingenioso hidalgo Don Quixote de La Mancha (Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy)
premiera: 4 marca 2022
Temperament, wdzięk, wirtuozeria oraz potężna dawka komizmu – baletowa wersja przygód szlachetnego rycerza z La Manchy od dawna urzeka miłośników tańca. Ten oparty na znakomitym literackim pierwowzorze spektakl w choreografii Michala Štípy przenosi nas do słonecznej Hiszpanii, gdzie piękna Kitri i zakochany w niej Basilio napotykają zbłąkanego rycerza, któremu towarzyszy nieodłączny giermek.
Czy to Kitri jest Dulcyneą, ukochaną Don Kichota – czy jedynie wyobrażeniem zdrożonego wędrówką błędnego rycerza? Czy Don Kichot będzie walczył z wiatrakami? Czy Sancho Pansa uchroni swego pana przed kolejnymi kłopotami?
Na spektakl zapraszamy zerkających w gwiazdy marzycieli (astronomiczne odwołania to ważny element tego widowiska) i tych, którym potrzebna jest solidna dawka witaminy D i wspaniałego klasycznego tańca ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.
P.S. Natomiast tych, którzy Don Kichota już widzieli, zapraszamy ponownie. Spektakl miał premierę podczas remontu sceny, teraz gramy go z orkiestrą. Za pulpitem stanie Alexei Baklan, ukraiński dyrygent, na co dzień współpracujący z Teatrem Wielkim – Operą Narodową – absolutny mistrz i znawca muzyki baletowej.
Realizatorzy:
Michal Štípa – reżyseria i choreografia
Aleksander Gorski, Marius Petipa – choreografia
Alexei Baklan – kierownictwo muzyczne
Aleš Valášek – scenografia
Wuktor Kuźma – reżyseria świateł
Leszek Stryła – projekcje
Guido Sarno – asystent choreografa
Wykonawcy:
Alexei Baklan – dyrygent
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

fot. mat. teatru

TRAVIATA | VERDI
czwartek, 8.02.2024, godz. 19:00
piątek, 9.02.2024, godz. 19:00
sobota, 10.02.2024, godz. 19:00
niedziela, 11.02.2024, godz. 18:00
opera w IV aktach
libretto: Francesco Maria Piave na podstawie powieści Aleksandra Dumasa (syna) Dama kameliowa
premiera: 29 września 1996
Uwielbiana przez męską części paryskiej socjety kurtyzana Violetta Valéry, choć początkowo odrzuca zaloty młodego Alfreda Germonta, z czasem uświadamia sobie, że tylko z nim zazna prawdziwego szczęścia. Zakochani, nie zważając na wywołany skandal, wyjeżdżają z Paryża, by w wiejskim majątku wieść idylliczny żywot. Sielankę – jak to często bywa – niweczy rosnąca sterta zaległych rachunków, choroba oraz powinności rodzinne. Violetta nie ma wyboru: chcąc chronić ukochanego Alfreda, powraca do Paryża i dawnego życia. Czy Alfred pozna prawdziwą przyczynę odejścia Violetty? Czy kiedykolwiek będą razem? Jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić dla uczucia?
Jest w Traviacie wszystko, co poruszy nawet najbardziej zatwardziałe serca. Moc wielkiej namiętności, gotowość do poświęcenia, tragiczny wybór i piękna muzyka. Z opowieści o Damie kameliowej ulubiony librecista Verdiego – Francesco Maria Piave – utkał operowy romans wszech czasów. Sam kompozytor pytany, którą ze swoich oper ceni najbardziej odpowiadał bez wahania, że jako zawodowiec wybiera Rigoletto, jako amator – Traviatę. Muzyczna wyobraźnia kompozytora i lekkie pióro librecisty nie zdałyby się na nic, gdyby nie odtwórczyni roli Violetty, która musi wykazać się nie tylko znakomitym przygotowaniem wokalnym, ale i doskonałym aktorstwem.
Mamy nadzieję, że zarówno kompozytor, jak i amator (od łac. amo – kochać) będą zadowoleni, kiedy dotrze do nich przejmująca aria É strano.

fot. mat. teatru

PO RAZ PIERWSZY W NASZYM REPERTUARZE:
FESTIWAL PRZEDWIOŚNIE BALETOWE | 15-25.02.2024

SPECTRUM 02
czwartek, 15.02.2024, godz. 19:00

Po raz drugi tancerze i tancerki Teatru Wielkiego w Poznaniu staną przed możliwością zrealizowania samodzielnego projektu choreograficznego. Drugi, a zarazem pierwszy, ponieważ tym razem „Spectrum” zostanie zaprezentowane na wyremontowanej scenie pod Pegazem, co na pewno stworzy dodatkowe wyzwania, ale również przysporzy twórcom i widzom wielu artystycznych wrażeń. Podobnie jak poprzednio, realizacją projektu zajmują się tancerze. Jak podkreślają młodzi choreografowie, ten wieczór to wyzwanie, możliwość rozwoju, zdobywanie doświadczenia, rozwijanie kreatywności, ale również refleksja, podróż, pogłębianie relacji oraz wspólna praca. W tym roku „Spectrum” stało się częścią „Przedwiośnia Baletowego”, festiwalu organizowanego przez Teatr Wielki w Poznaniu. Występujące w nazwie wydarzenia „przedwiośnie” – jako uzupełniająca pora roku – charakteryzuje się wieloma intensywnymi przemianami w przyrodzie. Mamy nadzieję i głęboko wierzymy, że ten wieczór choreograficzny, nad którym wspólnie pracujemy, pozwoli dostrzec intensywność tych przemian wśród tancerzy, a w przyszłości pozwoli rozwinąć się im nie tylko choreograficzne, ale również na innych polach, dzięki umiejętnościom, które nabyli tworząc takie projekty.

JUVENALIA – GOŚCINNY SPEKTAKL POLSKIEGO BALETU NARODOWEGO JUNIOR
niedziela, 18.02.2024, godz. 18:00
W sezonie 2023/24 Polski Balet Narodowy sięgnął po dodatkową dawkę energii w osobach dziesięciorga młodych tancerzy, tegorocznych wychowanków szkół baletowych. Dzięki wsparciu MKiDN realizujemy projekt PBN Junior. Nowa inicjatywa Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, jest próbą wypełnienia luki, jaka powstaje pomiędzy owocami pracy szkół baletowych a oczekiwaniami naszych scen teatralnych. Nasi Juniorzy, głównie wychowankowie polskich szkół baletowych, otrzymują specjalną opiekę pedagogiczną doświadczonych artystów PBN, biorą udział w przedstawieniach zespołu, ale zapewniamy im również warsztaty mistrzowskie prowadzone przez zaproszonych baletmistrzów zagranicznych. W miarę upływu czasu będą mieli szansę dołączenia do zespołu PBN lub starania się o angaż w innych teatrach.
PBN Junior w sezonie 2023/24: Maria Grzymała, Julia Skubis, Paweł Dobrzyński i Cezary Szlachta – absolwenci Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie; Weronika Gałązka i Maciej Duda z OSB im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku; Kamila Lechowska i Mikołaj Spiżewski z OSB im. Feliksa Parnella w Łodzi; Łucja Ulbrych, która uczyła się w szkołach baletowych Warszawy i Gdańska, ale zakończyła szkolenie w prywatnej Szkole Tańca i Baletu ,,Piruecik” w Warszawie; a wreszcie ich włoski rówieśnik Roberto Olivieri – absolwent Szkoły Baletowej Opery Rzymskiej. Opiekę pedagogiczną nad zespołem sprawują: Dawid Trzensimiech i Irina Wasilewska.

Juvenalia – wieczór baletowy
premiera 24.11.2023

Eine Kleine Nachtmusik

choreografia: Antonio Lanzo
muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart
kostiumy: Emil Wysocki
światła: Antonio Lanzo
projekcje: Claire Barrow
Obsada
Dziewczyna: Kamila Lechowska
Chłopak: Paweł Dobrzyński
& PBN Junior
Beztroska choreografia Antonia Lanzo, opowiada o wydarzeniach z urodzinowego przyjęcia-niespodzianki zorganizowanego dla pewnej młodej dziewczyny. Ta wyjątkowa uroczystość, wypełniona tańcami, żartami i zabawami, jest swoistym hołdem dla uroku i prostego piękna muzyki Mozarta.

The End ff All Our Exploring

choreografia: Gianni Melfi
muzyka: Max Richter
kostiumy: Gianni Melfi
światła: Tomasz Fabiański
Tańczą:
Weronika Gałązka I Maciej Duda
Nie ustaniemy w poszukiwaniach,
A kresem wszelkich naszych poszukiwań
Będzie dojście do punktu wyjścia
I poznanie tego miejsca po raz pierwszy.

z Little Gidding T. S. Eliota / K. Boczkowski

Srebrne jezioro (z baletu Kurt Weill)
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: Kurt Weill (Es ist keine Spur z Der Silbersee)
kostiumy: Maciej Zień
światła: Paweł Jasiński
Tańczą:
Paweł Dobrzyński I Mikołaj Spiżewski
Finałowa sekwencja z opery Weilla i Brechta mówi o dwóch mężczyznach, którzy nie znajdują społecznej akceptacji. Przynależą do przeciwnych obozów, a mimo to łączą ich więzy przyjaźni. Uciekają więc ku lepszej przyszłości poprzez cudownie zamarznięte wiosną jezioro. W choreografii Krzysztofa Pastora ta scena symbolizuje emigracyjną ucieczkę przed narastającym niebezpieczeństwem. Znamienne, że krótko po premierze Srebrnego jeziora kompozytor opuścił Niemcy na zawsze.

A Blurry Reflection
choreografia: Kristóf Szabó
muzyka: Edward Elgar (Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85)
kostiumy: Marta Fiedler
światła: Tomasz Fabiański
Tańczą
Weronika Gałązka, Maria Grzymała, Kamila Lechowska, Julia Skubis, Roberto Olivieri, Cezary Szlachta
Inspiracją dla Kristófa Szabó było zjawisko starzenia się, demencji oraz związanej z tym frustracji. Patrząc na osoby starsze, zastanawiamy się często jakie historie kryją ich wysłużone ciała – w przeszłości piękne i sprawne. Być może ta choreografia jest zbiorem rozmazanych wspomnień osoby, która nie poznaje już siebie samej w lustrze…

Juvenalia
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: John Adams (The Chairman Dances)
kostiumy: Emil Wysocki
światła: Paweł Jasiński
Tańczy:
PBN Junior
Krzysztof Pastor stara się przełamać naturalną wciąż skromność, nieśmiałość i niepewność uczestników naszego projektu PBN Junior, tworząc specjalnie dla nich zespołową choreografię zatytułowaną „Juvenalia”. Konfrontuje ich z dynamiczną muzyką Johna Adamsa, eksponując czystą radość tańca i młodzieńczą energię.

PUPO – KOMOCO / SOFIA NAPPI
wtorek, 20.02.2024, godz. 19:00
KOMOCO / Sofia Nappi
W języku włoskim „pupo” odnosi się zarówno do słowa „dziecko”, jak i do słowa „kukiełka”. Nowe dzieło Sofii Nappi jest inspirowane Pinokiem, czyli drewnianą marionetką, która bardzo chciałaby stać się prawdziwym chłopcem. Autorka skupia się w nim na metamorfozie kukiełki – na tym, jak przebiega jej powolna przemiana z jednej postaci w drugą; oraz na tym, jak naiwne dziecko dorasta i nie pozwala już innym sobą manipulować. Znana na całym świecie książka dla dzieci Carlo Collodiego zainspirowała młodą włoską choreografkę do stworzenia nowoczesnej opowieści o dorastaniu, w której skojarzenia budzą także baśniowe postaci, jak lis i kocur, gadający świerszcz i błękitna wróżka.
Język tańca Sofii Nappi łączy w sobie dziki, luźny styl tańca izraelskiego, jaki znamy z języka ruchowego „Gaga” Ohada Naharina i z twórczości Hofesha Shechtera, z elementami breakdance, takimi jak locking lub popping, przypominającymi gwałtowne ruchy lalki. Za pomocą drobnych gestów i migotliwych motywów przewodnich, osadzonych w często przedstawianej, niepohamowanej chęci bycia w ruchu, charakterystycznej dla młodego człowieka, choreografka nawiązuje do rozwoju osobistego i zyskiwania świadomości. Niewinne, ciekawskie dziecko budzi się do życia w świecie, spotyka ludzi i bawi się z nimi, testując granice. Bohater napotyka pierwsze pokusy, takie jak chciwość, w swojej naiwności, zostaje oszukany, godzi się z samym sobą i ostatecznie odkrywa moc przebaczenia. Dzięki zyskanej świadomości i pomocy głównych bohaterów, Pinokio odnajduje siebie. Choreograficznie ten moment realizuje się, kiedy jednostka łączy się z grupą przy muzyce przypominającej mantrę, która symbolizuje moment transformacji.
Silnie zrytmizowany kolaż muzyczny, do którego tańczy Pinokio, obejmuje od folklorystycznego brzmienia gitary po podniosłe, mistyczne dźwięki. Na koniec melancholia pamięci rozbrzmiewa delikatnym nokturnem Chopina. Nappi nie uprawia pantomimy, lecz włącza do swojego tańca minimalistyczne obrazy – szalone drżenia marionetki, manipulowanie nią poprzez pociąganie za sznurki, błyskawicznie rosnący nos, uwodzicielskie kroki tanga czy ruchy zwierząt. Białe maski, które w tajemniczy sposób pojawiają się i znikają na twarzach bohaterów, nawiązują do stereotypów i krytyki społecznej starej włoskiej comedii dell'arte. Mocne, nastrojowe oświetlenie tworzy atmosferę dla głównego bohatera oraz wszystkich postaci, które wpływają na jego los.
„Pupo" zostało stworzone z myślą o dorosłych, jednak z pewnością dostarczy rozrywki i refleksji osobom w każdym wieku. Choreografka traktuje historię przemienionej drewnianej kukiełki, jak trwającą całe życie próbę stania się najlepszą wersją siebie. Nigdy nie powinniśmy zapominać o dziecku tkwiącym w nas samych oraz o niepohamowanym pragnieniu tańca, jakie kiedyś mieliśmy. „Drewno, z którego wycięto Pinokia, to humanitas – człowieczeństwo” – tak powiedział włoski filozof Benedetto Croce o ikonicznej postaci małej drewnianej kukiełki, która tak bardzo pragnęła być chłopcem.
Dyrektor artystyczny i choreografia: Sofia Nappi we współpracy z tancerzami
Tancerze: Arthur Bouilliol, Leonardo de Santis, Gregorio Dragoni, Glenda Gheller, India Guanzini Paolo Piancastelli, Julie Vivès
Kostiumy: Judith Adam
Asystent choreografa: Adriano Popolo Rubbio
Światła: Alessandro Caso
Sound design: Ed Mars & Sofia Nappi
Tour management: ecotopia dance productions
PUPO to efekt współpracy Burghof Lörrach (D), Danse Danse Montréal (Kalifornia), ecotopia dance Productions (D), Escher Theatre (L), KOMOCO / Sofia Nappi (I), MART Foundation (USA), ROXY Ulm (D) , Sosta Palmizi (I), Tanz Köln (D), Theatre Winterthur (CH), Tollhaus Karlsruhe (D).

fot. mat. teatru

BER | TRYPTYK BALETOWY
Bondra / Ekman / Rimeikis
czwartek, 22.02.2024, godz. 19:00
BER – energia współczesnego tańca. Jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatnich lat., którego premierę online obejrzało przeszło 20 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec. Poznaj genotyp współczesności!
B jak Bondara Robert – znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie. R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak dawka nowej energii. Jesteśmy częścią tańczącego świata – pisano po spektaklu – sprawdźmy to wspólnie!
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

ŁABĘDZIE
sobota, 24.02.2024, foyer I piętra, godz. 19:00
niedziela, 25.02.2024, foyer I piętra, godz. 18:00

Łabędzie, spektakl teatru tańca stworzony we współpracy z tancerzami niewidomymi, słabowidzącymi oraz poruszającymi się alternatywną motoryką, który Teatr Wielki w Poznaniu zaprezentował w październiku 2022 roku, poruszył serca, zachwycił publiczność i świat mediów. Spektakl stworzyły osoby niezwykle kreatywne, z którymi podjęliśmy dialog ze skodyfikowaną formą tańca klasycznego, poszerzając ją dzięki wyobraźni twórców i czyniąc bardziej dostępną. Projekt został doceniony za granicą i wyróżniony przez międzynarodowe audytorium nagrodą publiczności w prestiżowym konkursie FEDORA (luty 2023).

WESELE FIGARA | MOZART
czwartek, 29.02.2024, godz. 19:00
opera komiczna w IV aktach

libretto: Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais
premiera: 21 października 1995
Opera nad operami! Dzieło – co rzadko spotykane! – które łączy w jeden pochwalny chór kompozytorów, wykonawców, dramaturgów, znawców muzyki i – co nam najbliższe – publiczność. Konia z rzędem temu, kto opowie fabułę Wesela Figara bez zająknięcia. W galopadzie przebieranek, podmian, skoków z okna i cudownie odnalezionych dzieci, niekiedy trudno złapać oddech i … sens. Lecz gdy myśl librecisty nadto zbacza ze szlaku (z drugiej strony, kto szuka rozumu w miłosnych perypetiach?), na pomoc przychodzi Mozart i jego muzyka. Wesele Figara skrzy się muzyczną inwencją i wirtuozerią, a każda z postaci dostaje szansę na wokalny popis.
W Weselu Figara jak w soczewce odbija się czas, w którym dzieło powstało. Obyczajową zmianę oddaje postać bystrego sługi, które triumfuje nad panem (Figaro – Hrabia). Sprawnie nakreślone piórem librecisty bohaterki wyrastają poza schemat uroczej zakochanej gąski czy porzuconej kobiety w kwiecie wieku: zadziora Zuzanna, śmiała w czynach, choć melancholijna muzycznie Hrabina, Barbarina czerpiąca przykład z Zuzanny i Marcelina twardo broniąca swych racji. Każdy i każda w tej historii jest wyrazistą postacią.
Pozorną przystępność Mozartowskiej frazy rozwiał Arnold Schönberg, kiedy dowiedział się, że Gershwin komponuje kwartet, który ma być czymś prostym niczym Mozart. Wiesz, Mozart był uważany za dalekiego od prostoty w swoich czasach – skwitował.

Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/

Źródło:

Materiał nadesłany