EN

31.10.2022, 10:50 Wersja do druku

Poznań. Listopad w Teatrze Wielkim z baletową premierą „Stabat Mater"

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu informuje o wydarzeniach, które odbędą się w listopadzie. Przed nami premiera baletowa, wiele przedsięwzięć wyjazdowych oraz spektakl gościnny Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie.

fot. mat. teatru

Piątek, 4.11.2022, Tarnowo Podgórne, godz. 19:00
Don Giovanni
opera w dwóch aktach na podstawie dramatu Moliera Don Juan
libretto: Lorenzo da Ponte

Ostatni dzień z życia nieśmiertelnego podróżnika w czasie... Przesuwające się nieubłaganie wskazówki zegara jego nie dotyczą. On jest ponad i poza czasem. A co się stanie, gdy spotkamy go w naszej rzeczywistości? A jeśli ten nieśmiertelny wędrowiec zapragnie zmienić przeznaczenie…
Don Giovanni jakiego jeszcze nie było! Zderzenie wielkiej historii o nieśmiertelnym uwodzicielu ze współczesnością. Operowe przedstawienie i rapowa bitwa? Miks emocji i uczuć. Znany z nieposkromionej reżyserskiej wyobraźni Ran Arthur Braun tym razem wchodzi w umysł bohatera opery Mozarta, pokazując tkwiące w nim sprzeczności. Celem reżysera jest stworzenia wrażenia teatru bliskiego medium, jakim jest kino, gdzie historia rozgrywająca się z umyśle bohatera składa się z przebłysków przeszłości i chwil teraźniejszych.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne / fortepian: Olena Skrok
reżyseria, scenografia i reżyseria świateł: Ran Arthur Braun

***

Niedziela, 6.11.2022, foyer I piętra Teatru Wielkiego w Poznaniu, godz. 18:00
Koncert z cyklu ПЕРЕМОЖЕМО! WYGRAMY!

Kolejna odsłona cyklu koncertów „Wygramy! Πереможемо!” – tym razem z udziałem czterech solistek pochodzących z Ukrainy i znanego z wcześniejszych spotkań barytona Vitalija Lashko. Usłyszymy najpiękniejsze arie z repertuaru operowego. Nie zabraknie Leonory z „Mocy przeznaczenia” Verdiego, Dalili z opery Saint-Saensa i Carmen, wspaniałej bohaterki Bizeta. Te ogólnie znane, porywające fragmenty, soliści – co jest tradycją koncertów z udziałem ukraińskich artystów – uzupełnią pieśniami ze swoich rodzinnych stron. Solistom na fortepianie towarzyszyć będzie Olena Skrok. Koncert poprowadzi Jaromir Trafankowski.

fot. mat. teatru

Piątek, 11.11.2022, Aula Artis, godz. 18:00 PREMIERA BALETOWA
Sobota, 12.11.2022, Aula Artis, godz. 11:00 i 19:00
Niedziela, 13.11.2022, Aula Artis, godz. 11:00 i 18:00

Stabat Mater Pergolesi / Szymanowski

Szymanowski i Pergolesi – Cardim i Clug. Dwie poruszające choreograficzne interpretacje Stabat Mater. Od cierpienia i żałoby po afirmację życia. Od wstrzymującego oddech poczucia straty po akceptację tego, co przynosi los.
Badam tematy bezradności, straty i odnalezienia siły do dalszego działania – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu. Z kompozycją Szymanowskiego towarzyszy każdej kobiecie, która traci bliską osobę. Dla Edward Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawieniaStabat Mater w ujęciu Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem.

Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy

Realizatorzy:
Stabat Mater / Karol Szymanowski

choreografia: Daniela Cardim
scenografia: Diana Marszałek
światła: Wiktor Kuźma
asystenci choreografa: Evgeniia Meissner, Elvis Val

Stabat Mater / Giovanni Battista Pergolesi

choreografia: Edward Clug
scenografia: Jordi Roig
światła: Tomaž Premzl
asystenci choreografa: Gaj Žmavc, Tetiana Svetlična, Agnieszka Wolna-Bartosik, Elvis Val
Wykonawcy:
soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Daniela Cardim

Brazylijsko-brytyjska choreografka mieszkająca w Londynie. Jest asystentką reżysera i zastępcą choreografa w New English Ballet Theatre. Tańczyła z Theatro Municipal do Rio de Janeiro i z Holenderskim Baletem Narodowym.
Jako choreografka Cardim przywiązuje dużą wagę do muzykalności, a jej proces twórczy obejmuje ścisłą współpracę z tancerzami. Współpracuje z West Australian Ballet, Birmingham Royal Ballet, Dutch National Ballet, Theatro Municipal do Rio de Janeiro, São Paulo Companhia de Dança, New York Choreographic Institute, Royal Ballet School Summer Intensive, English National Ballet School i Elmhurst Ballet School.
Cardim cztery razy tworzyła dla New English Ballet Theatre. W 2015 roku została nazwana „new name to watch" przez Critics' Choice Awards magazynu Dance Europe za Tangents, a jej Vertex zostało uznane przez krytyków Dance Europe's Choice Awards jako jedna z najlepszych premier 2017 roku. Posiada dyplom pierwszego stopnia z Arts Management.

Edward Clug
Słoweński choreograf, dyrektor artystyczny baletu Słoweńskiego Teatru Narodowego w Mariborze.
Urodził się w Beius w Rumunii. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Klużu-Napoce w 1991 roku. W tym samym roku po raz pierwszy dostał angaż w Słoweńskim Teatrze Narodowym w Mariborze. W rodzinnym kraju rozwijał karierę przez ponad 30 lat. Stosunkowo wcześnie odkrył swoje powołanie do choreografii i po kilku udanych pracach, w 2003 roku, został mianowany na stanowisko dyrektora artystycznego baletu. W 2005 roku stworzył Radio & Juliet na podstawie muzyki Radiohead, które stało się międzynarodowym hitem i zwróciło na niego uwagę widzów i krytyków z całego świata. Jego unikalna interpretacja Sacre du Printemps Strawińskiego z 2012 roku i balet Peer Gynt w 2015 roku przyczyniły się do określenia go ważnym głosem choreograficznym swojego pokolenia.
Współpracuje z zespołami baletowymi na całym świecie, m.in. ze Stuttgart Ballet, gdzie obecnie przygotowuje premierę nowej wersji Dziadka do orzechów. Z baletem w Zurychu przygotował w 2018 roku cieszący się uznaniem balet Faust. W ostatnich latach rozpoczął owocną współpracę z Holenderskim Teatrem Tańca, z którym stworzył kilka projektów dla NDT2 i NDT1. Został również zaproszony do stworzenia nowych dzieł dla Baletu Bolszoj w Moskwie, gdzie udało mu się zmierzyć z arcydziełem Bułhakowa Mistrz i Małgorzata.
Za swoją twórczość otrzymał kilka nagród krajowych i międzynarodowych, był nominowany do prestiżowej nagrody Benois de la Danse w 2017 roku oraz do Niemieckiej Nagrody Teatralnej Der Faust (2019). W 2022 roku został odznaczony w Słowenii Srebrnym Orderem Zasługi, a w Rumunii – Medalem Zasłużony Kulturze.

fot. mat. teatru

Piątek, 11.11.2022, Konin, godz. 17:00
Koncert Bardzo Kameralny
Serdecznie zapraszamy na muzyczne spotkanie z cyklu Koncerty Bardzo Kameralne! Pomysłodawcą cyklu koncertowego jest Maestro Marco Guidarini, który od sezonu 2021/2022 pełni funkcję dyrektora muzycznego poznańskiej Opery. W ramach koncertów usłyszymy perełki muzyki kameralnej w interpretacji artystów sceny pod Pegazem.  
Wykonawcy:
Marco Guidarini
Soliści i Orkiestra Kameralna Teatru WIelkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Sobota, 12.11.2022, Dom Kultury – Damasławek, godz. 18:00
Koncert Oblicza Carmen

L’amour est un oiseau rebelle (Miłość jest wolnym ptakiem) – śpiewa namiętna Carmen, jednym skinieniem doprowadzająca mężczyzn do szaleństwa, niestała w uczuciach, ale potrafiąca sprawić, że chwila z nią może zmienić wybranka na lata. Kim jest? Czy tylko sprytną uwodzicielką, szczodrze szafującą swoim wdziękami, a może kobietą świadomą własnej wartości, żyjącą wbrew schematom i regułom. Kim jesteś Carmen?
Postać Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta, inspirował wielu kompozytorów. Poznajmy zatem różne oblicza tej trudnej do opisania kobiety, której życiowym celem była po prostu miłość. „Miłość jest wolnym ptakiem…” – wolnym jak Carmen chciałoby się dodać.
Wykonawcy:
Artyści Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Jaromir Trafankowski – prowadzenie koncertu

***

Niedziela, 20.11.2022, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie (Sala Moniuszki), godz. 18:00
BER
tryptyk baletowy

BER – energia współczesnego tańca. Jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatnich lat., którego premierę online obejrzało przeszło 20 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec. Poznaj genotyp współczesności!
B jak Bondara Robert – znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie. R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak dawka nowej energii. Jesteśmy częścią tańczącego świata – pisano po spektaklu. Sprawdźmy to wspólnie.

Wykonawcy:
soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Realizatorzy:
TAKE ME WITH YOU
choreografia, scenografia i kostiumy – Robert Bondara
muzyka – utwory zespołu RADIOHEAD
choreolog – Helena van Riemsdÿk
asystenci choreografa – Evgeniia Meissner, Agnieszka Wolna-Bartosik
reżyseria świateł – Maciej Igielski

BLIND WORDS
choreografia i kostiumy – Martynas Rimeikis
muzyka – Steve Reich, Lawrence English, Meredith Monk
Steve Reich – Music for pieces of wood (LSO Percussion ensemble) – 11:41
Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Universal Edition A.G.
Lawrence English – Watching it unfold z albumu A colour for autumn (2009) – 5:49
Meredith Monk – Environs 2 z albumu On behalf of nature – 0:56 oraz Volcano songs: duets: walking song (w wykonaniu Katie Geissinger) z albumu Volcano songs – 2:58; wykonania odbywają się za zgodą Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd.  
asystent choreografa – Julija Stankevičiūtė
współtwórczyni kostiumów – Karolina Grzeszczuk
reżyseria świateł – Maciej Igielski

EPISODE 31
choreografia, dekoracje i projekcje – Alexander Ekman
przekaz choreograficzny – Fernando Morales Troya
kostiumy i charakteryzacja – Luke Simcock
reżyseria świateł – Nicole Pearce
muzyka – Mikael Karlsson Ane Brun, Erik Satie
fragmenty wierszy w wykonaniu Elinor Basescu
przekaz choreograficzny – Fernando Troya
asystent reżysera świateł – Manuel de Silva

asystenci choreografa – Agnieszka Wolna-Bartosik, Viktor Davydiuk
Alexander Ekman jest reprezentowany przez Stepping Grounds Arts/Culture Management.
Projekt Episode 31 jest współorganizowany z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2020.
Wykonawcy:
soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

fot. mat. teatru

Środa, 23.11.2022, Aula Artis, godz. 19:00
Eglė, królowa węży – spektakl baletowy Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie

Spektakl tańca współczesnego na podstawie libretta Eduardasa Balsysa, z wcześniej nagraną muzyką w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie pod dyrekcją Modestasa Barkauskasa.
Balet neoklasyczny Eglė žalčių karalienė (Eglė, Królowa Zaskrońców, 1960) Eduardasa Balsysa (1919–1984) – jednej z najbardziej wpływowych postaci w muzyce litewskiej – pozostaje podobno najpopularniejszym i najczęściej wystawianym baletem litewskiego kompozytora. Pisząc go, Balsys czerpał z tytułowego wiersza Salomėji Nėris (1904–1945), opartego na znanej litewskiej baśni ludowej, z licznymi odniesieniami do mitologii bałtyckiej. Balsys podkreślił mitologiczne elementy bajki i umieścił całą gamę ludzkich emocji w centrum akcji dramatu miłości, zdrady i morderstwa. Opowieść rozgrywa się w barwnej orkiestracji, obfitującej w kontrastujące nastroje i rozpoznawalne wpływy muzyki ludowej.
W 2019 roku, z okazji stulecia urodzin Balsysa, na zaproszenie Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie, choreograf Martynas Rimeikis stworzył spektakl taneczny oparty na muzyce baletowej. W ścisłej współpracy z innymi członkami zespołu kreatywnego starał się, aby muzyka mówiła sama za siebie i kierowała jego choreograficzną wizją oraz żeby przedstawiła ponadczasową historię miłosną, która rozwija się wokół córki rybaka – Eglė i jej ukochanego, który stał się wężem – Żylwinem.
Porywająca muzyka baletowa Balsysa zdaje się wytrzymywać próbę czasu i tchnie nowe życie w tę oryginalną produkcję, która mówi językiem tańca współczesnego. Spektakl został wymieniony wśród najważniejszych wydarzeń kulturalnych roku 2019 na Litwie i zdobył kilka ważnych wyróżnień, w tym dwa Złote Krzyże Sceny (najbardziej prestiżowa nagroda teatralna na Litwie).
Piątek, 25.11.2022, Kościół Karmelitów na Wzgórzu Św. Wojciecha w Poznaniu, godz. 20:00

Niedziela, 27.11.2022, Kościół pw. Ąndrzeja Apostoła w Komornikach, godz. 18:00
Magnificat Bach / Vivaldi

Trudno o bardziej odmienne osobowości. Otoczony gromadką dzieci Bach, niechętnie wychylający nos spoza północnych Niemiec i Vivaldi, ekscentryk goniący od jednego do drugiego lukratywnego zlecenia. Wirtuoz skrzypiec i mistrz organów. Bywający na dworach Europy artysta i skromny kantor lipskiej katedry. Jeden opierał swą twórczość na intelekcie, drugi dawał prymat emocjom. Nie spotkali się nigdy.
Kantyk Magnificat w wersji Jana Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego. Zapraszamy wszystkich tych, którzy chcą trafić do muzycznego nieba. Który z tych dwóch kompozytorów jest w nim bogiem? – wybór pozostawiamy słuchaczom.

Wykonawcy:
Lucyna Białas – sopran (Vivaldi, Bach)
Monika Mych-Nowicka – sopran (Vivaldi, Bach)
Dominika Stefańska – alt (Vivaldi, Bach)
Piotr Friebe – tenor (Bach)
Damian Konieczek – bas (Bach)
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Marco Guidarini – dyrygent
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto

DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA. 

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne