EN
22.02.2022, 11:17 Wersja do druku

Poznań. Benefis Barbary Kubiak, solistki Teatru Wielkiego

- Jestem jednak zdania, że trzeba zejść ze sceny w pełni chwały, w pełni głosu. Mam tyle pięknych wspomnień, tyle pięknych partii za sobą, że nie muszę już zabiegać o role. Już nie - mówiła Barbara Kubiak w rozmowie z naszym portalem z okazji 30-lecia kariery artystycznej. 5 lat później jej głos wciąż czaruje, a role wzruszają i przejmują. Przed nami benefis solistki Teatru Wielkiego.

fot. mat. teatru

A mogło być zupełnie inaczej, gdyby nie porzuciła marzeń o Akademii Medycznej. Na szczęście dla nas, zdecydowała się na muzykę i od czasu debiutu na scenie Teatru Wielkiego, związała się z tą instytucją. - Debiutowałam w Teatrze Wielkim w roli Pierwszej Damy w Czarodziejskim Flecie Mozarta. Muzyka tego kompozytora jest lekarstwem i zdrowiem dla głosu. Wbrew pozorom nie była to mała rola, a dodatkowo stanowiła wyzwanie aktorskie - wspomina.

W czasie 35 lat Kubiak pokazywała na scenie najróżniejsze oblicza. W swoim repertuarze posiada najpiękniejsze partie z oper Verdiego (Nabucco, Aida, La forza del destino, Il Trovatore, Don Carlos, Otello, Macbeth, Ernani, Un Ballo In Maschera), Pucciniego (Madame Butterfly, Tosca, La Boheme, Turandot, Suor Angelica), Mozarta (Czarodziejski Flet, Wesele Figara), Belliniego (Norma), Beethovena (Fidelio), Donizettiego (Maria Stuarda), Szostakowicza (Lady Makbet Mceńskiego Powiatu) oraz Janacka (Jenufa). Barbara Kubiak jako Leonora, Abigail, Halka, Aida, Madame Butterfly... Za każdym razem pokazuje kunszt wokalny i głębokie zrozumienie swoich postaci. O tej ostatniej artystka mówiła, że szczególnie mocno, głęboko ją dotyka.

Środowy koncert w Auli UAM będzie świetną okazją, by przypomnieć bohaterów słynnych oper, zebrać wspomnienia i wysłuchać nie tylko słynnej sopranistki, ale także jej scenicznych przyjaciół - Rafała Bartmińskiego (tenor), Jerzego Mechlińskiego (baryton), Andrzeja Ogórkiewicza (baryton), Jaromira Trafankowskiego (baryton), Rafała Korpika (bas). Solistom towarzyszyć będzie chór i orkiestra Teatru Wielkiego pod batutą Tadeusza Kozłowskiego. Wydarzenie poprowadzą Andrzej Ogórkiewicz i Jaromir Trafankowski.

fot. mat. teatru

W programie takie utwory jak: duet Abigaille i Nabucco Donna chi sei? z Nabucco Verdiego, aria Jaż bym Cię miała zabić mój drogi z Halki Moniuszki, aria Butterfly Tu, tu piccolo iddio! z Madame Butterfly Pucciniego, duet Aidy i Radamesa O terra, addio z Aidy Verdiego, czy zamykający koncert duet Czy mnie kochasz? Gołdy i Tewiego ze Skrzypka na dachu.

- Zawsze próbowałam słuchać takich śpiewaczek, których typ głosu był podobny do mojego. Jako rozpoczynająca śpiewaczka miałam to szczęście, że mogłam obserwować i słuchać Krystyny Kujawińskiej, która była wówczas u szczytu swojej kariery. Później objęłam wiele partii po tej artystce. Razem śpiewałyśmy Aidę, Nabucco czy Halkę. Uczyłam się więc od artystów, którzy pracowali ze mną. Dziś młodzi śpiewacy mają prawie nieograniczony dostęp do nagrań, mogą wyjeżdżać za granicę do najlepszych teatrów. To na pewno ułatwia naukę - mówiła we wspomnianym wywiadzie. Dziś kolejne pokolenia śpiewaczek inspirują się jej głosem, niezwykłymi interpretacjami, umiejętnościami, które sprawiają, że grane przez nią postaci zawsze błyszczą, zapadają w pamięci, bo ich charaktery Kubiak plastycznie odwzorowuje za pomocą głosu, gestu, ruchu. Są prawdziwe, bo śpiewaczka wypełnia je swoimi emocjami.


  • benefis Barbary Kubiak, Vissi d'arte, vissi d'amore
  • 23.02, g. 19
  • Aula UAM
  • bilety: 40-80 zł
Tytuł oryginalny

Życie dla opery

Źródło:

kultura.poznan.pl

Link do źródła

Autor:

Aleksandra Kujawiak

Data publikacji oryginału:

22.02.2022