"Hamlet '44" w reż. Pawła Passiniego w Muzeum Powstania Warszawskiego. Pisze Kamila Paprocka w Teatrze.
W grach fabularnych typu role play, bazujących na materiale historycznym, uczestnicy są aktorami, a zarazem widzami odgrywanej przez siebie postaci. Jak w teatrze wchodzą w określoną rolę, lecz przebieg akcji jest im nieznany. Scenariusze tych gier zakładają wiele sposobów osiągnięcia celu przez postaci, obfitują w możliwe wydarzenia alternatywne. Istotny jest tutaj element improwizowany, mimo że z góry dana historia jest punktem wyjścia. Przeszłość w grach fabularnych nie jest zwartym, niezmiennym monolitem - powstaje ciągle na nowo. Paweł Passini bawi się przeszłością jak mistrz gry. Jako jedyny zna całą jej fabułę. Jego zamiarem nie jest odtworzenie dziejów ani przebiegu Powstania Warszawskiego, jak zrobiłby to uczestnik historycznych rekonstrukcji. Passini bierze na warsztat genezę i mit Powstania. Szuka inspiracji wśród wyborów, wobec których postawiony został człowiek w okolicznościach partyzanckiej walki. W jego wizji Powstanie wydaje s