EN

1.01.1999 Wersja do druku

Powroty

Ostatnie premiery Teatru Narodowego miały dość niecodzienny charakter. Oto po wielu latach do współpracy z Narodowym powróciło dwóch jego najsłynniejszych dyrektorów - Adam Hanuszkiewicz i Kazimierz Dejmek. Pierwszy na Scenie przy Wierzbowej zrealizował "Taniec śmierci" Augusta Strindberga, drugi w Sali Bogusławskiego wystawił spektakl pt. "Dialogus de Passione" oparty na fragmentach tekstów misteriów staropolskich.

Powrót Hanuszkiewicza ma swój dodatkowy smaczek, gdyż artysta - po raz pierwszy od wielu lat - występuje w nowym przedstawieniu również jako aktor, kreując rolę Edgara. Pierwotny zamysł spektaklu wydaje się w miarę czytelny: koszmar związku Edgara i Alicji (w tej roli Anna Chodakowska), jest bez reszty zanurzony w rytuałach codzienności, to domowe piekło najpierw śmieszy, dopiero później budzi politowanie i grozę. Reżyser realizuje swoje zamierzenie z właściwą sobie niekonsekwencją, dlatego końcowy efekt budzi spore wątpliwości. "Taniec śmierci" jest przede wszystkim indywidualnym, aktorskim popisem. Choć słowo "popis" nie jest może w pełni precyzyjne: Edgar Hanuszkiewicza to po prostu wspaniale zagrana rola, nie ma tu efekciarstwa i zbędnej wirtuozerii, podziw budzi natomiast skala użytych środków. Przez większą część spektaklu aktor odnosi się do swego bohatera z wyraźnym dystansem, podkreślając jego egotyzm i kabotyństwo. Dystans ów ni

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Solidarność

Autor:

Jarosław Kisieliński

Data:

01.01.1999

Realizacje repertuarowe