EN

12.11.2016 Wersja do druku

Powrót z zapomnienia

"Goplana" Władysława Żeleńskiego w reż. Janusza Wiśniewskiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.

Znakomite dzieło "Goplana" wybitnego polskiego kompozytora Władysława Żeleńskiego musiało czekać kilkadziesiąt lat, by dostąpić "zaszczytu" pojawienia się na naszej narodowej operowej scenie w Warszawie. Przez te wszystkie lata Teatrem Wielkim rządzili przecież dyrektorzy o różnych opcjach światopoglądowych, ale jak widać, nie było im blisko do dzieła Władysława Żeleńskiego, wybitnego twórcy, muzyka i wspaniałego polskiego patrioty rozmiłowanego w polskiej literaturze narodowej, w polskiej kulturze i tradycji. Polskość jest fundamentem twórczości Władysława Żeleńskiego, co nie odgradza go od świata. Ten znakomity kompozytor doskonale orientujący się w europejskiej przestrzeni muzycznej XVIII i XIX wieku, będąc zafascynowany francuską operą liryczną, zwłaszcza dziełami Gounoda, a także wczesnymi utworami Wagnera, miał zatem dość rozbudowane spektrum możliwości, by postrzegać muzykę w szerszym kontekście, wychodzącym poza Polskę. W�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Powrót z zapomnienia

Źródło:

Materiał nadesłany

Nasz Dziennik nr 264

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

12.11.2016

Realizacje repertuarowe