27.11.2018 Wersja do druku

Powrót do źródeł martyrologii

"Mesjasze" Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego wg György'ego Spiró w reż. Anety Groszyńskiej w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Pisze Michał Centkowski w Newsweeku.

Nie pytaj, co Polska może zrobić dla ciebie. Zapytaj lepiej, co ty możesz zrobić dla wielkiej, katolickiej Polski - radzą twórcy sosnowieckiego przedstawienia. Bo taki na przykład grany przez Rafała Kosowskiego Adam Mickiewicz - biedny imigrant z Polski, któremu w Paryżu nie starczało na chleb i czyste ubranie - był dla niej gotów niemal na wszystko. Ale "Mesjasze" nie są historyczną rekonstrukcją losów wieszcza na emigracji. Stanowią raczej teatralną wiwisekcję źródeł rodzimej martyrologii, której dokonuje zafascynowany Kołem Sprawy Bożej Żyd Gerszom (Sara Celler-Jezierska). Nad pustą sceną góruje prosty rekwizyt - wielki drewniany krzyż. Nikt nie próbuje go zrzucić czy sprofanować - jest zbyt ciężki. Bohaterowie dramatu raczej bezsilnie miotają się w jego cieniu, nie mogą wyplątać się z fetyszyzującego cierpienie symbolicznego porządku. Kiedy to się zaczęło? Może wtedy, gdy biedny Mickiewicz dał się uwieść w Paryżu ponurej w grun

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Powrót do źródeł martyrologii

Źródło:

Materiał własny

Newsweek Polska nr 49

Autor:

Michał Centkowski

Data:

27.11.2018

Realizacje repertuarowe