EN

18.10.2005 Wersja do druku

Postmodernistyczna mikstura mitu, parodii i zakazanego seksu

"Święty Edyp" w reż Piotra Tomaszuka Teatru Wierszalin z Supraśla w Teatrze La MaMa w Nowym Jorku. Pisze Margo Jefferson w The New York Times.

Zacznij od mitu Edypa. Następnie połącz go z opowieścią "O świętym grzeszniku" Tomasza Manna, w której papież poślubia swą matkę będącą - o zgrozo ! - siostrą jego własnego ojca. Historia Edypa kończy się tragedią, bohaterowie Manna rozpoznają, że nieczyste związki krwi są grą ku uciesze bogów. Dodaj dźwięczne passusy ze Starego Testamentu oraz przaśne cytaty z "Gesta Romanorum" - średniowiecznego zbioru opowieści. Otrzymasz "Świętego Edypa": zwarte, poruszające przedstawienie Teatru Wierszalin, które miało swoją amerykańską premierę w ubiegłą niedzielę w teatrze La MaMa. Reżyser i dramaturg Piotr Tomaszuk połączył teksty i idee z iście postmodernistyczną furią i swobodą. Chrześcijanie i poganie, tragiczność i parodia, przeznaczenie i zbawienie, nieustanne zmaganie ciała i ducha. Jednak to dwa elementy: aktor i lalka są zasadniczą siłą tego przedstawienia. Tomaszuk wykorzystuje i zgłębia złożoną dynamikę ich scenicz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Postmodernistyczna mikstura mitu, parodii i zakazanego seksu

Źródło:

Materiał nadesłany

The New York Times z 17.10.2005

Realizacje repertuarowe