"MEWA" wśród dramatów Czechowa, opisujących stan rosyjskiej inteligencji i dramat splątanych uczuć, uchodzi za utwór słabszy - raczej preludium późniejszych najdoskonalszych jego sztuk: "Wujaszka Wani", "Trzech sióstr" i "Wiśniowego sadu", Tym większego trudu wymaga ze strony aktorów i reżysera, aby spełnić się na scenie. Podobnie jak w przypadku pozostałych utworów pisarza sceniczny sukces "Mewy" zależy od ulotnego, trudnego do pochwycenia wrażenia unikatowości i typowości. Rzecz bowiem polega na tym, aby jednocześnie ujawnić dość typową sytuację niedowładu intelektualnego, moralnego, emocjonalnego inteligencji, a zarazem ukazać bohaterów dramatu jako postaci wyjątkowe, o wielkiej wewnętrznej czujności kontemplacyjnej, zdolne do samooceny i tragicznej wręcz korekty (lub przynajmniej do zamiaru takiej korekty) swego postępowania, a zarazem spętane licznymi więzami uczuć, zależności finansowych, rodzinnych, grupowyc
Tytuł oryginalny
Poplątane uczucia
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna nr 11