EN

13.03.2000 Wersja do druku

Ponadczasowy dylemat

Wśród rozmaitych dzieł z gatunku ro­mantycznej "grand opera" "Żydówka" bez wątpienia jest dziełem ważkim. Bo jest nie tylko typowym romansidłem, ale, będąc jak każda opera przekaźni­kiem rozmaitych treści obyczajowych, porusza także w wyjątkowo dużym na­tężeniu szereg problemów moralnych i politycznych. Znakomite libretto Eugene`a Scribe`a i jego modyfikacje poczynione przez kompozytora Jacquesa Francoisa Fromentala Halevy'ego nie tylko odzwierciedlają historyczną rze­czywistość, ale jakby wiedzeni intuicją nie dokonują rozstrzygnięć, nie ferują wyroków, nie stawiają granicy między dobrem i złem. Postaci przez nich "przypomniane" są dwoiste, wieloiste, dręczone wątpliwościami koniecznych wyborów. Z pewnością pełne takich kontrowersji, jak całe życie kompozyto­ra, poszukującego swej tożsamości między katolicyzmem i judaizmem. Michał Znaniecki, reżyser i scenograf poznańskiej "Żydówki" (trzeciej po II wojnie światowej w Polsce, p

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Ponadczasowy dylemat

Źródło:

Materiał nadesłany

Głos Wielkopolski nr 61

Autor:

Andrzej Chylewski

Data:

13.03.2000

Realizacje repertuarowe