Wśród rozmaitych dzieł z gatunku romantycznej "grand opera" "Żydówka" bez wątpienia jest dziełem ważkim. Bo jest nie tylko typowym romansidłem, ale, będąc jak każda opera przekaźnikiem rozmaitych treści obyczajowych, porusza także w wyjątkowo dużym natężeniu szereg problemów moralnych i politycznych. Znakomite libretto Eugene`a Scribe`a i jego modyfikacje poczynione przez kompozytora Jacquesa Francoisa Fromentala Halevy'ego nie tylko odzwierciedlają historyczną rzeczywistość, ale jakby wiedzeni intuicją nie dokonują rozstrzygnięć, nie ferują wyroków, nie stawiają granicy między dobrem i złem. Postaci przez nich "przypomniane" są dwoiste, wieloiste, dręczone wątpliwościami koniecznych wyborów. Z pewnością pełne takich kontrowersji, jak całe życie kompozytora, poszukującego swej tożsamości między katolicyzmem i judaizmem. Michał Znaniecki, reżyser i scenograf poznańskiej "Żydówki" (trzeciej po II wojnie światowej w Polsce, p
Tytuł oryginalny
Ponadczasowy dylemat
Źródło:
Materiał nadesłany
Głos Wielkopolski nr 61