EN
14.10.2021, 15:54 Wersja do druku

Polski folklor i cygańskie rytmy na festiwalu w Białej Podlaskiej

Organizatorzy 3. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej tym razem postawili na różnorodność. I bardzo dobrze, bo dzięki temu widać, że festiwal się rozwija i przybywa mu publiczności łaknącej kontaktu z muzyką na żywo, dobrej zabawy i niezapomnianych wrażeń.  Pisze Edyta Tyszkiewicz na stronie www.orfeo.com.pl.

fot. Marek Maliszewski / Miasto Biała Podlaska

 Bez wątpienia tego wszystkiego można było doświadczyć podczas koncertu „na ludową nutę”, zatytułowanego „Żakowe tańcowanie na Podlasiu”, który odbył się 23 września w bialskim amfiteatrze.

Organizatorzy 3. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej tym razem postawili na różnorodność. I bardzo dobrze, bo dzięki temu widać, że festiwal się rozwija i przybywa mu publiczności łaknącej kontaktu z muzyką na żywo, dobrej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Bez wątpienia tego wszystkiego można było doświadczyć podczas koncertu „na ludową nutę”, zatytułowanego „Żakowe tańcowanie na Podlasiu”, który odbył się 23 września w bialskim amfiteatrze.

Zespół „Warszawianka” istnieje od niemal 50 lat. Uznawany jest za jeden z trzech najlepszych, po „Mazowszu” i „Śląsku”, artystycznych zespołów pieśni i tańca w kraju. W jego skład wchodzą studenci Uniwersytetu Warszawskiego i innych stołecznych uczelni wyższych. Na repertuar składają się tańce narodowe, tańce i pieśni regionalne z całej Polski oraz widowiska związane z tradycjami i tematyką narodową, które „Warszawianka” prezentuje na licznych prestiżowych imprezach w kraju i na świecie. Obecnie kierownikiem artystycznym zespołu jest Jan Łosakiewicz.Oba zespoły już wcześniej spotkały się na scenie. W 2019 r. ZPiT „Podlasie” wziął udział w koncercie, który odbył się w ramach projektu „Warszawianki” pt. „Żakowe Tańcowanie” w Mateczniku Mazowsze. Równie wspaniały koncert tancerze zapragnęli zaprezentować podlaskiej publiczności.

„Warszawianka” zatańczyła: Opoczno, Cygana, Spisz i Krakowiaka. Natomiast w wykonaniu „Podlasia” zobaczyliśmy tańce: Lubelsko – Podlaskie Palindromy i Kurpiowskie Miodobranie. Nie była to jednak wyłącznie prezentacja tańców z danego regionu. Każdym nowym układem zespoły opowiadały odrębne historie – od obrzędów i obyczajów, po perypetie miłosne. Pieśni otulały nas nostalgią, a dzięki tańcom było radośnie i energicznie.

fot. Marek Maliszewski / Miasto Biała Podlaska

Wisienką na torcie były wplecione w układy taneczne pokazy akrobatyczne tancerzy „Podlasia”, przy których widownia wstrzymywała oddech. Dawno nie widziałam, by publiczność tak żywiołowo reagowała. Słychać było nie tylko dynamiczne oklaski, ale i okrzyki zachwytu. Wielu bialczanom zapewne przypomniały się czasy, kiedy miasto gościło przez kilka lat Międzynarodowy Podlaski Jarmark Folkloru.Chociaż wszystkie tańce urzekały, to chyba najbardziej ożywiły publiczność tańce cygańskie w wykonaniu ZPiT „Warszawianka” – piękne kobiety, bogate stroje i namiętność płynąca ze sceny porwały niejedną osobę. Niektórzy żałowali, że nie było bisów.

fot. Marek Maliszewski / Miasto Biała Podlaska

Grzechem byłoby nie napisać o znakomitych orkiestrach towarzyszących zespołom. Nie była to typowa muzyka ludowa, jaką znamy z wykonań rodzimych kapel. Publiczność mogła podziwiać doskonałe brzmienie skrzypiec, wiolonczeli, altówki, klarnetu, kontrabasu, oboju, fletu, perkusji… Współczesne, znakomite aranżacje pieśni ludowych, kunszt i talent muzyków zaimponowały bialczanom, czego wyrazem były gromkie brawa, którymi nagradzali każdy utwór.

Obie orkiestry zaprezentowały się wspaniale, ale prawdziwy popis kunsztu muzycznego na poziomie filharmonicznym dała orkiestra Uniwersytetu Warszawskiego, prezentując utwory w rytmach czardasza, z wyjątkowym skrzypkiem Aleksandrem Zwierzem, koncertmistrzem i wicedyrektorem Chopin University Chamber Orchestra oraz muzykiem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Zachwycającą kulminacją wieczoru był wspólny występ obu zespołów i dwóch orkiestr. Długie owacje na stojąco pokazały, że polski folklor ma się znakomicie, a organizatorzy festiwalu – Prezydent Miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk, Dyrektor Bialskiego Centrum Kultury im. Bogusława Kaczyńskiego Zbigniew Kapela oraz ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego i dyrektor artystyczny festiwalu Krzysztof Korwin-Piotrowski – mieli rację, umieszczając takie widowisko wśród festiwalowych wydarzeń. Okazuje się, że nawet Ci, którzy nie przepadają za sztuką ludową, przekonali się, że folklor na najwyższym artystycznym poziomie jest w stanie zachwycić każdego.

Tytuł oryginalny

Polski folklor i cygańskie rytmy na festiwalu w Białej Podlaskiej

Źródło:

www.orfeo.com.pl
Link do źródła