Łódzka realizacja "Walkirii" jest pierwszą powojenną próba zaprezentowania publiczności polskiej przynajmniej części tetralogii "Pierścień Nibelunga". Ambitny w poczynaniach repertuarowych Teatr Wielki w Łodzi po udanych realizacjach oper belcanta ("Norma" i "Łucja z Lammermoor"), wymagających nie lada głosów i sił wykonawczych, postanowił sprawdzić swe możliwości w dziedzinie równie trudnej, co ryzykownej, jaką stanowi dramat muzyczny Richarda Wagnera. Ryzykownej także z powodu gustów i upodobań publiczności, której kontakty z muzyką tego kompozytora są na ogół sporadyczne. Zresztą problem, czy oryginalna, nie skrócona partytura "Walkirii" jest dla współczesnego odbiorcy do strawienia, to sprawa osobna. Monumentalna "Walkiria" stała się faktem w polskim repertuarze powojennym i choćby za to należą się Teatrowi Wielkiemu w Łodzi wyrazy uznania. Tym bardziej że teatr wyszedł z tej "przymiarki" obronną ręką, dając b
Tytuł oryginalny
Pojedynek z Wagnerem
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 11