Warszawa, sezon teatralny jesień 1962 - wiosna 1963. Uwagę amatorów teatru poetyckiego przyciągnęły trzy premiery dramatów wielkiego polskiego poety romantycznego Juliusza Słowackiego. W Polsce gra się Słowackiego stale, co roku bywa kilkanaście premier jego utworów, twórczość tego poety stanowi fundament repertuaru narodowego w dziedzinie dramatu. A jednak trzy ostatnie premiery sztuk "Samuel Zborowski", "Ksiądz Marek" i "Sen srebrny Salomei" to nie był ten zwyczajny, zadomowiony na scenach polskich Słowacki. Widzieliśmy trzy bardzo różne inscenizacje, dokonali ich twórcy o niepodobnym temperamencie, różnym rozumieniu stylu i konwencji scenicznych - pokrewna przecież była intencja i zamiar twórczy, by widzowi dzisiejszej Polski sprezentować wielkie dzieła najbardziej nieokiełznanej tradycji romantyzmu narodowego, by przymierzyć tęsknoty i marzenia czasu dawno umarłego do umysłowości współczesnej. By przymierzyć dzieła wielkiego p
Źródło:
Materiał nadesłany
Polska nr 10