"Ożenek", obok "Rewizora" należy do najbardziej znanych i najczęściej granych sztuk Gogola. Niemniej o ile mechanizmy władzy, które są tematem "Rewizora", nie zmieniły się ani na jotę, to sposoby zawierania małżeństw, które jak sama nazwa wskazuje, są tematem drugiego utworu, zmieniły się znacznie. Takie słowa jak "posag" czy "swatka" przeszły do słowników słów dawnych i nie będących w użyciu. "Ożenek" jednak śmieszy, a to za przyczyną Mikołaja Gogola, który potrafił tworzyć galerię przezabawnych i rozśmieszających typów. Portretowanie rosyjskiej klasy urzędniczej XIX wieku było zarówno źródłem natchnień autora "Nosa", jak i niewyczerpanym źródłem jego humoru. Historycy powiadają, że cała rosyjska literatura wyszła spod "Płaszcza" Gogola; równie prawdziwe byłoby stwierdzenie, że rosyjska komedia wyszła od "Rewizora" i "Ożenku" właśnie. Typy prezentowane w tej ostatniej komedii głęboko zapadają
Tytuł oryginalny
Poczet mistrzów scenicznej komedii
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy nr 168