EN

22.11.1973 Wersja do druku

Początek prawa

WENDETA dzieje się w zamkniętym kręgu, ma początek, lecz trwa bez końca; chyba że wymordują się wszyscy zainteresowani albo - przyjdzie mocna interwencja z zewnątrz. Właśnie tak kończy się Oresteja w Teatrze Współczesnym. Trylogia Ajschylosa ma trzy wyodrębnione, lecz wynikające z siebie sprawy: zbrodnię ("Agamemnon") - zemstę ("Ofiarnice") - sąd ("Eumenidy"). W przedstawieniu Józefa Pary wyraźne są dwie części: czas bezprawia ("Agamemnon" + "Ofiarnice") i czas ustalania praw ("Eumenidy"). Przy czym część pierwsza ukazuje głównie porachunki pomiędzy ludźmi, a część druga przenosi ludzi pomiędzy bogów. Część druga jest zdecydowanie wyodrębniona środkami teatralnymi, ale także, niestety, oderwana myślowo. Przyjmijmy, jak to czynili starożytni, że mit o Orestesie jest znany, co uwalnia nas od opowiadania zdarzeń, pozwala skupić się na komentarzu. Pierwszą postacią pierwszej części przedstawienia jest Klitaimestra, bo nie jest nią

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Początek prawa

Źródło:

Materiał nadesłany

Wiadomości nr 47

Autor:

Tadeusz Patrzałek

Data:

22.11.1973

Realizacje repertuarowe