XLVI Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie omawia Robert Cieślak w Pograniczach.
Idea Kontrapunktu ewoluuje, więc trwa. Pomysł na kontrastowe zderzenie teatru repertuarowego z żywiołem nurtu alternatywnego rodził się blisko dwie dekady temu. Dziś linie podziału nie mogą biec pomiędzy instytucjami a niezależną wobec nich twórczością, bo nie ma już instytucji w dawnym kształcie, a teatr realizuje swoje funkcje w odmiennych warunkach kulturowych i - co nie jest bez znaczenia - geopolitycznych. Różnicę jakości artystycznej ustanawia zatem odmienność estetyczna, oryginalność kreacji scenicznych światów, dynamika twórczego myślenia, rozumienie i zdolność uchwycenia oraz skomentowania współczesności. Ważne jest przy tym trafne stawianie pytań, a jeszcze ważniejsze poszukiwanie trafnych na te pytania odpowiedzi. Gdy dodać do tego aktorski kunszt (nie tylko instrumentalnie używany warsztat!) i reżyserski gest demiurgiczny (nie reprodukcyjny schemat!), otrzymamy zawsze dzieło sztuki. Takich dzieł jest niewiele, lecz ich wartość dos