W spektaklu "Krzyczcie Chiny" Meyerholda na scenie pojawiali się kolonizatorzy w groteskowych maskach. W inscenizacji "Snu pluskwy" wyreżyserowanej przez Ondreja {#os#10516}Spiśaka{/#} pojawia się siedmioro akrobatów w karykaturalnych maskach ojców narodu od Lenina aż po Gorbaczowa. To siedmiogłowa bestia z Apokalipsy - wyjaśnia reżyser Gdańska inscenizacja "Snu pluskwy" pióra Tadeusza {#os#1788}Słobodzianka{/#} to w intencji twórców hołd złożony Wsiewołodowi Meyerholdowi. Meyerhold, niegdyś bolszewicki szef teatrów Rosji, wierzył, że po rewolucji październikowej teatr ma zadanie polityczne: porywać, a tym samym agitować widzów. Proklamując sztukę ideowo zaangażowaną, Meyerhold stosował nowatorskie środki inscenizacyjne, które przeszły do historii i zakorzeniły się w praktyce teatralnej - projekcje filmowe, połączenie farsy z wizjonerskim symbolizmem, elementy sztuki cyrkowej i jarmarcznej. W gdańskim przedstawieniu przewrot�
Tytuł oryginalny
Pluskwa - cyrk na deskach
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Wyborcza - Trójmiasto nr 5