20.10.2015 Wersja do druku

"Płatonow" czyli elektryczne krzesło Hermanisa

"Płatonow" Antoniego Czechowa w reż. Alvisa Hermanisa z Burgtheater w Wiedniu na VI Spotkaniu Teatrów Narodowych w Warszawie. Pisze Tomasz Domagała na swoim blogu.

Michał Płatonow (Martin Wuttke) w czechowowskim spektaklu Burgtheater, dwukrotnie siada na krześle odwróconym tyłem do widzów. Pierwszy raz na początku, gdy wywiązuje się między nim a towarzystwem zgromadzonym w Wojnicówce nieprzyjemna wymiana zdań, drugi raz w finale, gdy odbywa przejmującą rozmowę z właścicielką posiadłości, generałową Anną (Dörte Lyssewski). Od tego momentu krzesło już do końca pozostanie puste. W finale pojawi się na nim strzelba. Jak to u Czechowa - musi wystrzelić, ale czy na pewno w sposób, którego się spodziewamy? Stojące tyłem do widza, przeznaczone tylko dla Płatonowa krzesło, mówi nam o tym, że oglądamy wszechświat jego oczyma. Wszystko, co widzimy - Wojnicówka, jej mieszkańcy, sąsiedzi, goście, ich problemy, emocje, zachowania - jest subiektywnym płatonowskim oglądem rzeczywistości. Gdy bohater się upija, upija się cały świat spektaklu, gdy bredzi, świat bredzi z nim, gdy trzeźwieje, trzeźwieje też rzec

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Płatonow" czyli elektryczne krzesło Hermanisa

Źródło:

Materiał nadesłany

domagalasiekultury.blog/19.10.

Autor:

Tomasz Domagała

Data:

20.10.2015

Festiwale