Czy możliwe jest napisanie dramatu idealnego, takiego, który pogodziłby to co sztuczne w sztuce z tym co żywe w życiu? Czy możliwe jest powiedzenie w nim prawdy o człowieku? Jednym słowem - stworzenie takiego dramatu, który jako dzieło sztuki, z natury swej zorganizowane, skończone i harmonijne, mógłby wyrazić skomplikowanie życia i natury ludzkiej - nieuchwytnej, zmiennej, nieharmonijnej i umykającej? Te pytania są głównym motywem całej twórczości dramaturgicznej Luigiego Pirandella. Pirandello nie był eksperymentatorem teatru takim jak Craig, Meyerhold czy Tairow, co więcej, przeciwstawiał się sposobom, jakimi teatr początków XX wieku próbował burzyć iluzję teatralną. Wymienieni twórcy byli dla niego "ludźmi teatru", którzy przy pomocy chwytów (antyrealistyczny dialog, antyrealistyczne dekoracje, punktowe światła, zniesienie konwencji czterech ścian itd.) zrywali z duchem arystotelesowskiego mimetyzmu w imię teatralizacj
Tytuł oryginalny
Pirandello na łódzkiej scenie
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 6