Wydarzenie teatralne, jakim był spektakl "Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" we wrocławskim Teatrze Współczesnym nie spotkało się z przyjęciem odpowiadającym ważności tej nowej propozycji odbioru klasyki narodowej. Chociaż od wielkosobotniej premiery A.D. 1993 upłynął już rok z okładem, krytyka teatralna poprzestała na kilku okolicznościowych recenzjach, nie podejmując dyskusji nad kluczowymi problemami tradycji teatralnej, inspirowanymi przesłaniem i realizacją sceniczną koncepcji Cieplaka. Punkt wyjścia tej dyskusji wyznacza Dejmkowski spektakl legenda, który przez trzydzieści lat stanowił niekwestionowany kanon wszelkich poczynań w wystawianiu utworów staropolskich na scenie współczesnej. Kazimierz Dejmek - w przeciwieństwie do Cieplaka - nie zawierzył tekstowi "Historyi" po dokonaniu znacznych redukcji uzupełnił go sowizdrzalskimi i mieszczańskimi intermediami, inkrustował fragmentami widowisk pasyjnych, zmieniając tym samym stru
Tytuł oryginalny
Piotra Cieplaka powrót do misteryjnych źródeł
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 7-8