- Teatry komercyjne zagrażają modelowi teatru zespołowego, repertuarowego. Niestety do kategorii teatrów komercyjnych pretendują coraz częściej uginające się pod presją urzędniczego szantażu, cięć budżetowych i łatwości schlebiania tanim gustom widzów - teatry publiczne - w cyklu rozmów z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce, z dyrektorem Teatru Nowego w Poznaniu Piotrem Kruszczyńskim, rozmawia Agnieszka Michalak.
Polityka programowa i zarządzanie: Jak definiuje Pan profil swojego teatru? - Teatr Nowy w Poznaniu jest jedną z zaledwie dwóch scen dramatycznych w aglomeracji liczącej nieomal milion mieszkańców. Stąd konieczność posiadania różnorodnej i rozległej oferty repertuarowej oraz edukacyjnej. Od czterech lat tworzymy zatem teatr repertuarowy będący jednocześnie swoistym "domem kultury". Jak scharakteryzowałaby Pan program swojego teatru? - Dialog o historii i teraźniejszości: dzielnicy, miasta, kraju. Poszukiwanie scenicznych metafor dla aktualnych problemów społecznych i politycznych. Repertuar ukształtowany jako "ścieżka edukacyjna" - od najprostszych form komunikacji (farsa, komedia, spektakl muzyczny) po najbardziej wyrafinowane, najnowocześniejsze konwencje. Czy struktura organizacyjna teatru wpływa Pana zdaniem na poziom artystyczny prowadzonej instytucji? - Na poziom artystyczny ma wpływ sprawność funkcjonowania, a ta zależy od struktury. Czy i