Ostatnio wydany dramat Różewicza pt. "Do piachu" napisany jest właściwie według reguł ,,dramaturgii zamkniętej": ma bohatera, fabułę, punkt kulminacyjny i zakończenie. A jednak i ten utwór, jak to zwykle u Różewicza, jest nietypowy w swej konstrukcji: składa się z kilku części, luźno ze sobą spojonych, co częściowo wynika z historii jego powstawania. A powstawał długo, bo od 1948 roku, ze strzępów zanotowanych wówczas wspomnień partyzanckich zatytułowanych: "Latryna" i "Głupi Waluś". Potem dodane zostały fragmenty sztuki, mające w sobie zaczyn dramatu politycznego na temat układu orientacji politycznych w polskiej partyzantce, a zwłaszcza w AK. Ta część wyraźnie różni się charakterem od reszty utworu, ma w sobie coś z doktrynerskiej dyskusji ideologicznej, w której wypowiedzi biorących udział osób zdają się szeleścić papierem. Na szczęście jest to fragment krótki, początkowy, a potem następu
Tytuł oryginalny
Pieśń o śmierci
Źródło:
Materiał nadesłany
Fakty 79