EN

27.01.1970 Wersja do druku

Pierwsze dzieło Wagnera na łódzkiej scenie

Wokół dzieł Wagnera narosło tyle nieporozumień i tyle sprzecznych opinii, które zyskały sobie powszech­ne obywatelstwo, że dziś twórczość tego kompozytora stała się obiegowym synonimem koturnowego monumen­talizmu (zaprawionego ideą pangermańską). Przyczyniły się do tego wa­runki historyczne w jakich pod ko­niec życia działał kompozytor, zwłasz­cza triumf imperializmu niemieckie­go po zwycięskiej wojnie z Francją w roku 1871, a także nadużywanie jego imienia przez hitleryzm. Z dru­giej zaś strony rzadkie pojawianie się dzieł Wagnera na scenach pol­skich, zwłaszcza po wojnie. Dość po­wiedzieć, że łódzka inscenizacja ope­ry romantycznej Wagnera - "Lohengrin" jest zaledwie drugim wystawie­niem tego dzieła w okresie powojen­nym. Różne tego były przyczyny. Do najważniejszych zaliczamy wysokie wymogi natury technicznej i wokal­nej, jakie stają przed inscenizatorem biorącym na warsztat sceniczne dzie­ła Wagnera. Koncepcja artystyczn

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Pierwsze dzieło Wagnera na łódzkiej scenie

Źródło:

Materiał nadesłany

Express

Autor:

Jerzy Z.Lessmann

Data:

27.01.1970

Realizacje repertuarowe