Wokół dzieł Wagnera narosło tyle nieporozumień i tyle sprzecznych opinii, które zyskały sobie powszechne obywatelstwo, że dziś twórczość tego kompozytora stała się obiegowym synonimem koturnowego monumentalizmu (zaprawionego ideą pangermańską). Przyczyniły się do tego warunki historyczne w jakich pod koniec życia działał kompozytor, zwłaszcza triumf imperializmu niemieckiego po zwycięskiej wojnie z Francją w roku 1871, a także nadużywanie jego imienia przez hitleryzm. Z drugiej zaś strony rzadkie pojawianie się dzieł Wagnera na scenach polskich, zwłaszcza po wojnie. Dość powiedzieć, że łódzka inscenizacja opery romantycznej Wagnera - "Lohengrin" jest zaledwie drugim wystawieniem tego dzieła w okresie powojennym. Różne tego były przyczyny. Do najważniejszych zaliczamy wysokie wymogi natury technicznej i wokalnej, jakie stają przed inscenizatorem biorącym na warsztat sceniczne dzieła Wagnera. Koncepcja artystyczn
Tytuł oryginalny
Pierwsze dzieło Wagnera na łódzkiej scenie
Źródło:
Materiał nadesłany
Express