OPERA WARSZAWSKA, do wystawionych za dyrekcji Bohdana Wodiczki kilkunastu pozycji repertuaru współczesnego, dodała obecnie dwa wybitne utwory jednoaktowe: dramat liryczny Bartoka "Zamek Sinobrodego" i "Więźnia" Dallapiccoli. Impresjonistyczną (z wpływami ekspresjonistycznymi) balladę Bartoka z 1911 r. dzieli od prawykonania "Więźnia", pisanego przeważnie techniką seryjną - 40 lat. Łączy natomiast: brak realistycznej fabuły; kameralność obsady; statyczny charakter, ograniczający do minimum elementy tradycyjnej opery oraz nastrój pełen ponurości i tragizmu. Aleksander Bardini podkreśla także w swej świetnej reżyserii wspólny w obu operach - monumentalizm tematów; walki o wolność w "Więźniu" oraz istoty stosunków pomiędzy mężczyzną a kobietą w "Sinobrodym". "Więzień" jest protestem przeciw faszystowskiej tyranii, humanistycznym, choć jeszcze nie zwycięskim, hymnem na cześć wolności. "Potężny głos chórów i organów symbol
Tytuł oryginalny
Piękna muzyka
Źródło:
Materiał nadesłany
Express Wieczorny