EN

7.10.1997 Wersja do druku

Piekła nie ma

Po blisko 40 latach powróci­ła na scenę "Historia o Miło­siernej czyli Testament psa" Ariano Suassuny. W inscenizacji Konrada Swinarskiego była wydarzeniem w teatrach Ate­neum (1960) i Wybrzeże (1991), zapoczątkowała też dzieje słynnej berlińskiej Schaubuhne(1962). Urzekła formą, zachwycała podejściem do ludzkiej ma­łości oraz jej wyceną moral­ną. Był to czas popularności spekta­kli wywodzących się z tradycji mora­litetów (biegaliśmy wszyscy na "Ży­wot Józefa", na "Historyję o chwa­lebnym Zmartwychwstaniu Pań­skim", na "Tragedię o bogaczu i Ła­zarzu"), a sztuka Suassuny też do nich nawiązywała - w ujęciu daw­nych widowisk hiszpańsko-portugalskich, zwanych autós. Dziś na sztukę Brazylijczyka zaprasza Piotr Cieplak do Teatru Rozmaitości w Warsza­wie. Na scenie najpierw ludzie - zabawni, ale też dosyć mali, pluga­wi (za pieniądze i dla pieniędzy - zrobią wszystko, nawet ksiądz i bi­skup), a po ich śmierci - sąd z udziałem p

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Piekła nie ma

Źródło:

Materiał nadesłany

Trybuna nr 234

Autor:

Michał Misiorny

Data:

07.10.1997