O Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Awangardowych Pestka w Jeleniej Górze pisze Sebastian Krysiak z Nowej Siły Krytycznej.
Awangarda unika tłumów. Funkcjonuje poza oficjalnym obiegiem teatralnym, przyciąga nielicznych, bez pośpiechu eksperymentuje ze środkami wyrazu. Czasem razi, czasem szokuje, czasem wzbudza kontrowersje. W końcu większość koncepcji obecnych w dzisiejszym teatrze, narodziło się właśnie w teatrze awangardowym. Tym bardziej cieszą chwile, w których niszowi artyści spotykają się w jednym miejscu, by zaprezentować efekty swojej pracy szerokiej publiczności. Okazją, by przyjrzeć się ich dokonaniom była druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Awangardowych Pestka w Jeleniej Górze. Na festiwal zaproszono sześć grup teatralnych - pięć z Polski i jedną niemiecką. Pestkę otworzyły "Podróże dookoła pokoju stołowego", Pracowni Prowincja, nagrodzone na ubiegłorocznych Łódzkich Spotkaniach Teatralnych. Ascetyczny w formie, oszczędnie operujący słowem zaskakujący środkami wyrazu spektakl, był metaforą życia ludzkiego. Pięcioro aktorów, wspó