EN

31.03.2020 Wersja do druku

Penderecki i teatr

29 marca po rozejściu się wiadomości o śmierci Krzysztofa Pendereckiego zaczęto omawiać jego dorobek. Przywołano nawet filmy, w których rozbrzmiewa muzyka Pendereckiego. Ale warto też przypomnieć związki tego kompozytora z teatrem - pisze Rafał Węgrzyniak w portalu teatrologia.info.

Jeszcze przed ukończeniem w 1958 Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie Penderecki zaczął pisać muzykę do przedstawień lalkowych. Zadebiutował w maju 1957 pod okiem Władysława Jaremy w krakowskiej Grotesce. W 1958 w warszawskiej Lalce napisał muzykę do głośnego spektaklu Jana Wilkowskiego "O Zwyrtale muzykancie, czyli jak się stary góral dostał do nieb"a. W 1959 skomponował nawet trzyaktową operę dla dzieci "Najdzielniejszy z rycerzy" z librettem Ewy Szelburg-Zarembiny. W sumie w latach 1957-1968 przygotował ilustrację muzyczną do ponad trzydziestu pięciu spektakli lalkowych, zwłaszcza w Pinokiu i Arlekinie w Łodzi, Banialuce w Bielsku-Białej czy Marcinku w Poznaniu. Jako pierwszy dla teatru dramatycznego pozyskać Pendereckiego postanowił Mieczysław Kotlarczyk, który w sezonie 1960/61 przygotowywał inscenizację "Księgi Krzysztofa Kolumba" Paula Claudela w Teatrze Rapsodycznym w Krakowie - mimo, iż do powstałej na zamówienie Maxa Reinha

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Penderecki i teatr

Źródło:

Materiał własny

www.teatrologia.info

Autor:

Rafał Węgrzyniak

Data:

31.03.2020