Z objętości zamieszczonej w "Nowym Korbucie" bibliografii głosów prasy o "Wiośnie Narodów" można by wnosić, że z dorobku dramaturgicznego Adolfa Nowaczyńskiego ten utwór w chwili powstania wywołał najbardziej wszechstronną dyskusję. W rzeczywistości jednak wraz z dużą liczbą wypowiedzi nie szła w parze ich dogłębność; polemika z komedią Nowaczyńskiego wynikała najczęściej z urazów wobec postawy politycznej autora, jej obrona - z poczucia partyjnej solidarności. Była to zatem dyskusja w swym charakterze niezwykle współczesna, dyskusja niema, w której wymianę opinii na tematy aktualne, zamaskowano rozmaitymi grymasami, skrzywieniami i puszczaniem oka do czytelnika. Dla pierwszej części kampanii prasowej około "Wiosny Narodów" charakterystyczny jest rysunek, jaki ukazał się w pierwszym numerze "Cyrulika Warszawskiego" w roku 1929. Jerzy Zaruba przedstawił na nim Adolfa Nowaczyńskiego owiniętego egzemplarzem "Gazety Warszawski
Tytuł oryginalny
Pejzaże historii
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 8