"Pasja" w choreografii Elżbiety Szlufik-Pańtak i Grzegorza Pańtaka w Kieleckim Teatrze Tańca. Pisze Joanna Derkaczew w Gazecie Wyborczej.
Widowisko Kieleckiego Teatru Tańca to historia Męki Pańskiej, w której głównymi bohaterami stają się najbardziej dwuznaczne postaci Nowego Testamentu: zdrajca i jawnogrzesznica. Teatr nie odszedł daleko od obrzędu religijnego. Każdy popis ma w sobie coś z ofiarowania, każda publiczność staje się na chwilę wspólnotą. Nawet gdy jarmarczny głupek stawał na głowie przed tłumem na średniowiecznym rynku i jedną ręką sięgał po rzucane miedziaki, drugą zahaczał o sferę sacrum. Także opisy Męki Pańskiej, biczowanie, drogę na Golgotę, słowa wypowiadane na krzyżu bada się dziś w kategoriach strasznego, wzniosłego widowiska; z kostiumem, scenariuszem, rozpisanymi rolami. W końcu pierwszym aktorem w teatrze europejskim epoki chrześcijańskiej był właśnie Chrystus. Jego drewnianą, ruchomą figurkę wprowadzono w średniowieczu do dramatów liturgicznych śpiewanych przez mnichów. Według historyków gest i zadanie aktorskie pojawiły się w momenci