- Opera Weinberga jest listem w butelce. Mamy tu wspaniałe, wyrażone słowami poety, przesłanie do potomnych: jeżeli zapomnicie o tym, co się wydarzyło, do czego doszło, zginiecie. Rzadko w dziełach operowych znajdujemy taką różnorodność i aktualność problemów - mówi prof. MICHAŁ BRISTIGER.
Z Prof. MICHAŁEM BRISTIGEREM rozmawia Michał Klubiński Michał Klubiński: W październiku 2010 r. na inaugurację nowego sezonu artystycznego Teatr Wielki - Opera Narodowa przedstawił polską premierę opery Mieczysława Weinberga "Pasażerka" do libretta Aleksandra Miedwiediewa opartego na powieści Zofii Posmysz. Było to drugie na świecie wystawienie dzieła, po premierze w austriackiej Bregencji w lipcu tego roku. Jakie znaczenie dla światowej sceny operowej ma obecność tego zapomnianego poholocaustowego arcydzieła, stawiającego pytania o granice władzy nad człowiekiem i proces pamięci historycznej? Prof. Michał Bristiger: Jest to pierwsze sceniczne wystawienie opery Weinberga. Warszawska premiera jest w dużej mierze przeniesieniem inscenizacji z Bregenzer Festspiele (prem. 21 VII 2010), projekt inscenizacji zaś obejmuje dalsze wystawienia dzieła w czołowych teatrach Europy i USA. Wydarzenie jest szczególne, ponieważ mamy do czynienia z jedynym operowym dzi