"Wielkanoc" Strindberga to specyficzne skrzyżowanie moralitetu z dramą mieszczańską. Ojciec Elisa Heysta sprzeniewierzył cudze pieniądze, teraz odsiaduje wyrok w więzieniu. Na rodzinę spadła hańbą do drzwi pukają wierzyciele. Lęk przed nieuchronną karą i równoczesne poczucie winy za grzechy, których nie popełniono, to motyw przewodni dramatu. Strindberg tę na wskroś obyczajową tematykę podnosi do rangi uniwersalnego modelu. Kolejne osoby dramatu z rzeczywistych postaci stają się biblijnymi archetypami: Elis jest Hiobem, jego szalona, wypuszczona z domu dla obłąkanych, siostra Eleonora - Chrystusem. Symbolika dramatu służy przekazaniu religijnej koncepcji "chrześcijaństwa bezwyznaniowego", specyficznego mistycyzmu Strindberga. Wierność literze W "Wielkanocy" krzyżują się więc charakterystyczne dla Strindberga nurty: realizm z jednej, symbolizm z drugiej strony Czy jest to materiał nośny dla współczesnego teatru? Z pewnością.
Tytuł oryginalny
Parada lunatyków
Źródło:
Materiał nadesłany
Dzień Dobry nr 38