TEATR hiszpański szesnastego i siedemnastego wieku czeka na gruntowną rewizję. Sąd wydany o nim na Zachodzie był sądem stronniczym, krzywdzącym Feliksa Lope de Vegę. Z poręki reakcyjnych romantyków niemieckich, w opinii europejskiej najwyższy awans otrzymał Calderon. Był to awans dla idealizacji rycerstwa i dla mistyki katolickiej. Feliks Lope de Vega, ulubieniec ludu hiszpańskiego, został zepchnięty w cień. De Vega, który świadomie odrzucił konwencjonalną estetykę pseudoklasycznego teatru i napisał dwa tysiące sztuk scenicznych dla ludu, w oczach burżuazyjnych estetów uchodził za pracowitego pisarza niepoważnego kalibru. Zaczęto wprawdzie zaglądać do tego nieprzebranego archiwum sztuk teatralnych, ale szukano w nim smaczków i osobliwości, uciesznego, prymitywu, kanwy do widowisk tanecznych. Właściwa ocena teatru Feliksa Lope de Vegi rodzi się dopiero dzisiaj, w naszych czasach, kiedy otrząsamy się z gustów narzucanych nam przez este
Tytuł oryginalny
Państwowy Teatr Wojska Polskiego - Pies ogrodnika
Źródło:
Materiał nadesłany
Kuźnica