EN

24.01.2014 Wersja do druku

Panorama aktorstwa polskiego

Powstała książka ważna i bardzo potrzebna. Pozbawiona tendencyjności i apodyktyczności, tak dobrze znanych z działalności niektórych krytyków i apologetów przemian, narzucających nam swoje poglądy jako jedynie "słuszne" - o publikacji "Aktorstwo polskie. Generacje" Beaty Guczalskiej pisze Barbara Osterloff w "Teatrze".

Już sam fakt ukazania się tej oczekiwanej książki trudno przecenić. Wypełnia ona dotkliwy brak w naszym piśmiennictwie teatralnym, całkiem zasobnym w prace o aktorstwie i aktorach - monografie naukowe, rozmowy-rzeki, publikacje krytyczne z zakresu literatury dokumentu osobistego - lecz zaskakująco ubogim, gdy idzie o próby całościowych syntez, dotyczących zjawisk szeroko rozumianej współczesności. Oczywiście, taki stan rzeczy wynika z różnorakich uwarunkowań, a nie ostatnim wydaje się trudność uzyskania koniecznego dystansu wobec przedmiotu opisu - szczególnie dzisiaj, kiedy brak nam wspólnej miary dla sztuki, nie tylko sztuki teatru, tak mocno zdecentralizowanej i spluralizowanej. Ale jest też czynnik inny, który nie zawsze da się racjonalnie uzasadnić i wytłumaczyć - otóż we właściwym miejscu i czasie musi się pojawić autor, który odważnie podejmie wyzwanie, mając po temu nieodzowne kompetencje i talenty. Powiem od razu, że w przypadku Beat

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Panorama aktorstwa polskiego

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 9 online

Autor:

Barbara Osterloff

Data:

24.01.2014