19.01.2007 Wersja do druku

Ostrość kompromisu

"Amatorki" Elfriede Jelinek to już druga - po "Zwale" Sławomira Shuty adaptacja powieści dokonana przez Emilię Sadowską. Obydwa spektakle łączy rozpoznanie społecznych schematów. O ile jednak proza polskiego autora realizowana była w gorączce niezwykłej popularności utworu, to "Amatorki", choć w Polsce wydane dopiero w 2005 roku, napisane były już przeszło trzydzieści lat temu. Diagnozy społeczne ze swej natury szybko się dezaktualizują, reżyser spektaklu zapewniała jednak o niesłabnącej aktualności prozy austriackiej noblistki. Co więcej, udało jej się do tego przekonać nawet samą autorkę, która z zasady nie daje praw do adaptacji swych powieści. Po najnowszej premierze Teatru Polskiego w Poznaniu trzeba przyznać, że opowieść o Pauli i Brigitte oraz ich naiwnym poszukiwaniu szczęścia w patriarchalnym społeczeństwie faktycznie nie straciła nic ze swej doniosłości. Niejako przy okazji pokazała też problem natury teatralnej, bo aktorzy pozna

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Ostrość kompromisu

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Sila Krytyczna

Autor:

Marcin Maćkiewicz

Data:

19.01.2007

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe