Antologia ADiT-u "Polska jest mitem. Nowe dramaty", będąca pokłosiem zeszłorocznej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, prezentuje sześć tekstów, z których każdy proponuje czytelnikowi wejście w zupełnie odmienny, mocno subiektywny świat wyobraźni autorów - pisze Agnieszka Górnicka w Teatrze.
Sześć opowieści - różne narracje i konwencje, różne formy i schematy konstrukcyjne, inne języki i założenia. Polifoniczne, radiowe słuchowisko, literackie trawestacje, intertekstualne kolaże, baśniowa, poetycka ballada, metateatralna bajka o dramatopisaniu... Jedno wspólne przeświadczenie, a może bardziej obawa i pytanie: czy rzeczywistość, o której piszemy, kogoś jeszcze interesuje? Czy nie jest tak, że wszystko zostało już opowiedziane? Czy nasze historie nie są tylko powtórzeniem? Idąc za postmodernistyczną teorią Johna Bartha: czy nie mamy do czynienia z "dramaturgią wyczerpania"? W eseju otwierającym publikację Jacek Wakar przytacza rozmowę z pewnym znajomym reżyserem S., konkludując: "Taki Miller albo Strindberg są wciąż dla niego zagadką i prawdziwym wyzwaniem, a przy lekturze sztuk pisanych tu i teraz nic nie czuje". Część tekstów przeszło próbę otwartych czytań w Laboratorium Dramatu, m.in. zwycięskie "Wracaj" Przemysława Pilars