EN

22.02.1984 Wersja do druku

Orfeusz i Eurydyka

Mit Orfeusza fascynował kompozytorów wszystkich niemal epok muzycznych. Sięgnęli po niego: Peri, Monte-Verdi, Schiltz, Keiser, Dittersdorf, Haydn, Krenek, Milhaud, Strawiński, Henze, na swój sposób sparodiował go Offenbach. Nie jest to oczywiście kompletna lista twórców zauroczonych mitycznym synem muzy Kaliope, który potrafił zniewalać swym śpiewem i muzyką świat życia i śmierci. Opowieść o miłości Orfeusza i Eurydyki zainspirowała także Christopha Willibalda Glucka, słynnego reformatora opery XVIII wieku. "Dążyłem do tego. by wszystkie części moich dzieł były powiązane ze sobą" - napisał Gluck, przyjmując za podstawę swojej reformy prostotę i konsekwencje rozwoju akcji dramatycznej opery. Kompozytor podporządkował muzykę dramaturgii libretta, ograniczył popisowość solowych partii wokalnych, zastosował nowe elementy techniki kompozytorskiej. Reforma Glucka, za sprawą której doszło do odrodzenia dramatu muzycznego zarówno w treści jak

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Orfeusz i Eurydyka

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Krakowska Nr 45

Autor:

Zbigniew Lampart

Data:

22.02.1984

Realizacje repertuarowe