EN

20.04.2010 Wersja do druku

Oresteia jak za Gierka

Wojna polska czy trojańska? Operowy debiut Michała Zadary Pierwsza realizacja dzieła Iannisa Xenakisa (1922-2001) w cy­klu "Terytoria" Opery Narodo­wej to wyjątkowe wydarzenie. Zwłaszcza że utwory greckie­go kompozytora nieczęsto są grywane. Szkoda, bo to jeden z najcie­kawszych twórców II połowy XX wie­ku - kompozytor, matematyk, archi­tekt współpracujący z Le Corbusierem. Skazany jako 25-latek na śmierć za le­wicową działalność w partii komuni­stycznej ledwo uszedł z życiem, emi­grując do Francji. Nigdy jednak nie za­pomniał o greckich korzeniach. Dowo­dem tworzona przez blisko 27 lat ope­ra oparta nie tylko na tragedii Ajschylosa, ale też na teoriach greckich skal, ryt­mów i metryce ojczystego języka. Xenakis przekazuje nią antyczną opowieść o zbrodni i przeznaczeniu w połączeniu z bogactwem modernistycznego języka muzycznego. Michał Zadara dostrzegł podobień­stwo wojny trojańskiej do II wojny światowej. Z pomocą Daniela Przast

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Oresteia jak za Gierka

Źródło:

Materiał nadesłany

Przekrój nr 16

Autor:

Ada Ginał

Data:

20.04.2010

Realizacje repertuarowe