EN

1.01.1947 Wersja do druku

Oprawa sceniczna "Orestei"

Są sztuki, w których scenografia nie od­grywa żadnej roli i sztuki, w których dekoracje i kostiumy najściślej są związane, jako niezbędny element sceniczny, nie tylko z reżyserią i inscenizacją, lecz z ideą drama­tyczną, zawartą w dziele, niezbędne do wy­tworzenia atmosfery, do uwypuklenia akcji. Niezbędność nie powinna jednak nigdy prowadzić do przerostu. Pierwszym twórczym scenografem u nas był Wyspiański, który przełamał ogólnie wte­dy panujący szablon i banał. Wskazał drogę artystycznego powiązania scenografii z tek­stem i duchem dzieła. Jego dekoracje i ko­stiumy do "Bolesława Śmiałego" stanowiły przełom w sztuce scenicznej i przeszły do historii polskiej sztuki teatralnej. Do utworów, w których oprawa scenicz­na, jako równomierny i równoważny element inscenizacji jest niezbędna, należy trylogia Aischylosa "Oresteja". Aby spełnić swą ro­le, musi być związana z dziełem, utrzymana w stylu epoki, harmonizować z grą aktor

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Oprawa sceniczna "Orestei"

Źródło:

Materiał nadesłany

Warszawa

Autor:

Aleksander Guttry

Data:

01.01.1947

Realizacje repertuarowe