Są sztuki, w których scenografia nie odgrywa żadnej roli i sztuki, w których dekoracje i kostiumy najściślej są związane, jako niezbędny element sceniczny, nie tylko z reżyserią i inscenizacją, lecz z ideą dramatyczną, zawartą w dziele, niezbędne do wytworzenia atmosfery, do uwypuklenia akcji. Niezbędność nie powinna jednak nigdy prowadzić do przerostu. Pierwszym twórczym scenografem u nas był Wyspiański, który przełamał ogólnie wtedy panujący szablon i banał. Wskazał drogę artystycznego powiązania scenografii z tekstem i duchem dzieła. Jego dekoracje i kostiumy do "Bolesława Śmiałego" stanowiły przełom w sztuce scenicznej i przeszły do historii polskiej sztuki teatralnej. Do utworów, w których oprawa sceniczna, jako równomierny i równoważny element inscenizacji jest niezbędna, należy trylogia Aischylosa "Oresteja". Aby spełnić swą role, musi być związana z dziełem, utrzymana w stylu epoki, harmonizować z grą aktor
Tytuł oryginalny
Oprawa sceniczna "Orestei"
Źródło:
Materiał nadesłany
Warszawa