Wczoraj w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu zainaugurowano czwartą edycję Opolskiej Sceny Tańca – festiwalu, który od czterech lat otwiera się na różnorodność i świeżość współczesnego tańca, stając się jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych tego typu w Polsce. Festiwal prezentuje zarówno młodych artystów poszukujących świeżych form ruchu, jak i uznanych choreografów i tancerzy, którzy nieustannie rozwijają język współczesnego tańca.
Opolska Scena Tańca prezentuje zarówno młodych artystów poszukujących nowych form ruchu, jak i doświadczonych twórców, którzy nieustannie rozwijają język choreografii. To przestrzeń spotkań, rozmów i eksperymentów artystycznych, w której publiczność może nie tylko oglądać spektakle, ale także wejść w bezpośredni dialog z artystami, poznając ich metody pracy, inspiracje i proces twórczy. W programie festiwalu znalazły się również warsztaty dla publiczności, które pozwalają uczestnikom praktycznie doświadczyć tańca – od improwizacji i tańca współczesnego, po nowe strategie choreograficzne otwierające pole dla indywidualnych poszukiwań ruchowych.
Jedną z nowości tegorocznej edycji jest międzynarodowe laboratorium choreograficzne, prowadzone przez Charę Kotsali (więcej o artystce na stronie: https://teatropole.pl/ost-2025-laboratorium-choreograficzne/ ) . Przez tydzień jego uczestnicy – profesjonalni tancerze i choreografowie – pracować będą nad wspólną kreacją, eksplorując nowe metody kompozycji ruchu. Efektem tego procesu będzie pokaz finałowy, otwarty dla publiczności, stanowiący artystyczny dialog i zaproszenie do eksperymentu.
Pierwszy dzień festiwalu rozpoczął się warsztatami „Movement Physicality” prowadzonymi przez Dmytra Vyskorkę – tancerza, choreografa i pedagoga związanego z B’cause Dance Company. Zajęcia przeznaczone dla młodzieży i dorosłych tancerzy z doświadczeniem ruchowym pozwoliły uczestnikom zanurzyć się w intensywnej pracy z ciałem i energią, ucząc uważności na przepływ ruchu i relację z przestrzenią.
O godz. 16:45 odbyło się oficjalne otwarcie festiwalu, którego dokonali Dyrektor Teatru Norbert Rakowski i kurator OST Janusz Orlik.
Następnie publiczność zobaczyła spektakl „Re | TURN (s)” w choreografii Bartka Woszczyńskiego, zrealizowany przez formację B’cause Dance Company. To poruszający, pełen napięcia taneczny obraz, inspirowany psychologicznym zjawiskiem syndromu sztokholmskiego – opowieść o złożonych relacjach, emocjach i granicach ludzkiej psychiki.
Kolejnym punktem programu był spektakl „Autentik” w reżyserii Norberta Rakowskiego – koprodukcja Teatru Kochanowskiego i Wrocławskiego Teatru Pantomimy. To refleksyjna podróż w poszukiwaniu tego, co „prawdziwe” i „szczere”, a jednocześnie przewrotne pytanie o to, czy nasza autentyczność nie jest przypadkiem jedynie kolażem cudzych narracji i obrazów kulturowych.
Po prezentacjach tradycyjnie odbyły się spotkania z twórcami, które dały widzom możliwość wejścia w bezpośredni dialog z artystami i pogłębienia doświadczenia spektakli.
A to dopiero początek!
W kolejnych dniach festiwalu widzowie zobaczą różnorodne spektakle – od intymnych opowieści, po taneczne komentarze do aktualnych zjawisk społecznych.
Już dziś o godz. 19:00 zapraszamy na spektakl „Miazga”h.art company, a kolejne dni przyniosą następne taneczne propozycje, warsztaty i spotkania.
Program festiwalu i bilety dostępne na stronie:https://teatropole.pl/ost-2025/