EN

21.03.2015 Wersja do druku

Operowa paleta polskości

"Cud albo Krakowiaki i Górale" Jana Stefaniego w reż. Jarosława Kiliana w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.

Trwamy w roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce, który dał początek Scenie Narodowej. Z tą wyjątkową datą nieodłącznie związane jest nazwisko Wojciecha Bogusławskiego, ojca Sceny Narodowej i jego utworu "Cud albo Krakowiaki i Górale". Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie wpisuje się w ten piękny jubileusz wystawieniem pierwszej opery narodowej, jak nazywane jest dzieło Wojciecha Bogusławskiego z muzyką Jana Stefaniego. Prócz wartości artystycznej utwór "Cud albo Krakowiaki i Górale" posiada szereg kontekstów znaczeniowych. Warto przypomnieć, że prapremiera dzieła odbyła się 1 marca 1794 roku, a więc przed trzecim rozbiorem Polski i na ponad trzy tygodnie przed złożeniem przysięgi (24 marca) na Rynku Krakowskim przez Tadeusza Kościuszkę ogłaszającego akt powstania przeciw zaborcom: Rosji i Prusom. Bogusławski należał do spisku poprzedzającego powstanie i w "Cudzie" przedstawił w sposób wprawdzie zawoalowany, ale dla wszystki

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Operowa paleta polskości

Źródło:

Materiał nadesłany

Nasz Dziennik nr 67

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

21.03.2015

Realizacje repertuarowe