EN

4.02.1997 Wersja do druku

Operetkowy galimatias w operze

W ten sposób można najkrócej i najtrafniej określić treść i klimat "Kawalera srebrnej róży" Ryszarda Straussa, opery komicznej, pre­zentującej w krzywym zwierciadle wiedeńską arystokrację. Mamy więc do czynienia z plejadą barwnych i różnorodnych postaci, będących zarazem motorem napędowym całej akcji, a widz zaskakiwany jest coraz to inną sytuacją.

Księżna Marszałkowa, dumna kobieta nie mogąca się pogodzić z upływającym czasem (brzydko mówiąc: ze zbliżającą się staroś­cią). Oktawian, aktualny kochanek Marszałkowej, który w zależności od sytuacji jest pokojówką, po­słańcem miłości, wreszcie autenty­cznie zakochanym młodzieńcem. Gruboskórny i próżny baron Ochs to klejnot całej opery - jej central­na postać. Pan baron właśnie chce się kolejny raz ożenić, ale żonę za­mierza traktować jako uciążliwy dodatek do jej posagu, nie rezygnu­jąc oczywi­ście z kolej­nych przelo­tnych roman­sów. Faninal i jego żona to piękny portret dorobkiewiczów, żywcem wyjęty z Moliera. Nie zważając na zupełny brak dobrych ma­nier nadętego barona Ochsa, chcą mu oddać córką Zofię za żonę, tylko po to by podeprzeć świeżej daty szlachectwo kolejną arystokratyczną koneksją. Wre­szcie wiotka, delikatna Zofia, która od pierwszego spojrzenia poko­chała z wzajemnością Oktawiana przy

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Operetkowy galimatias w operze

Źródło:

Materiał nadesłany

Kurier Polski nr 24

Autor:

Adam Czopek

Data:

04.02.1997

Realizacje repertuarowe