EN

31.01.1979 Wersja do druku

Operetka

TWÓRCZOŚĆ Witolda Gombrowicza ciągle wzbudza opinie kontrowersyjne wśród krytyków
i historyków literatury, chociaż jego pozycja wśród klasyków współczesności jest niepodważalna. Gombrowicz reprezentuje w swoim pisarstwie nurt groteski i zawsze był zaliczany do awangardy,
nie tylko zresztą w kraju, ale również w kręgach europejskiej kultury literackiej.

Obecnie powieści i dramaty Gombrowicza wracają do kraju lub są wprowadzane na sceny polskich teatrów w nimbie sławy światowej. Co zapewnia to powodzenie autorowi FERDYDURKE? Na pewno jednym z podstawowych elementów sukcesu jest uniwersalizm prezentowany w jego twórczości. Gombrowicz poprzez ten właśnie uniwersalny wymiar ukazanej problematyki trafił do najsłynniejszych teatrów i najwybitniejszych witryn wydawniczych. Ale nie tylko to. Również sprawiło to groteskowe widzenie spraw ludzkich. W OPERETCE autor nie precyzuje ani miejsca, ani czasu akcji i wydarzeń. Rzecz dzieje się w czasach dawnych i współczesnych. Zresztą to nie jest ważne, choć jawią się tu sytuacje z salonów magnackich początku naszego stulecia, choć mamy sceny z postaciami w mundurach hitlerowców, choć przez estradę przewalają się tłumy z rewolucji dziejowej. Gombrowicz nie zajmuje się problematyką ściśle określoną, nie ma tu tematów operetkowych, nie ma psychologicznie uza

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Operetka

Źródło:

Materiał nadesłany

Kurier Lubelski nr 23

Autor:

Alojzy Leszek Gzella

Data:

31.01.1979

Realizacje repertuarowe