Już na długo przed polską prapremierą opery "Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego, wiadomo było, iż zakończy się ona sukcesem. Zresztą sam mistrz wypowiedział się w prasie, otwarcie i szczerze, że nie pisze złych utworów. I rzeczywiście "Czarna maska" okazała się dziełem z pewnością znaczącym, z rzędu tych nielicznych, które mogą przejść do historii muzyki XX wieku. Pełna rozmachu, a zarazem matematycznej ścisłości konstrukcja tej opery, jej oryginalność brzmienia, wyrafinowane połączenie całego arsenału efektów dźwiękowych odkrywanych latami przez Pendereckiego - oto co przesądza o wartości utworu. Uważają niektórzy, że "Czarna maska" razi swoją ilustracyjnością ale nie na tyle mocno, aby mogło to podważyć rangę dzieła. Jeśli już mówić o niedostatkach, to raczej zawierają się one w tym, iż ta spekulatywna muzyka niesie w sobie zbyt mało piękna. Jej intelektualizm wyznacza bowiem skalę, poza któr�
Tytuł oryginalny
Opera przy stole
Źródło:
Materiał nadesłany
Sztandar Młodych nr 211