Z końcem 1981 dyrektor Opery Paryskiej, Bernard Lefort, zwrócił się do młodego, 27-letniego kompozytora francuskiego, Dominika Probsta, z propozycją napisania opery o tematyce współczesnej. Probst, silnie związany z teatrem zarówno poprzez koligacje rodzinne (matka, siostra, żona - aktorki, ojciec - aktor i dyrektor teatru), jak i poprzez działalność kompozytorską (liczne ilustracje muzyczne do spektakli Comédie Francaise), jako kompozytor opery miał jednakże tym dziełem dopiero debiutować, toteż szczególnie troskliwie dobierał temat swego pierwszego dużego dzieła dla sceny i odnalazł go ostatecznie - w męczeństwie Ojca Maksymiliana Kolbego. Właśnie w tamtym okresie przypominano coraz częściej heroizm polskiego księdza w związku ze zbliżaniem się uroczystości jego kanonizacji (październik 1982) i Probst tak silnie zafascynowany został niezwykłą osobowością Kolbego, że jemu zdecydował poświęcić swoją operę. Dowiedział się
Tytuł oryginalny
Opera o polskim świętym
Źródło:
Materiał nadesłany
Przekrój