"Makbet" Szekspira i "Makbet" Verdiego to dwa różne dzieła. Nie można utożsamiać teatralnych realizacji szekspirowskich z operowymi. Na dziele Verdiego zaważyło ciśnienie włoskiej tradycji operowej, kanony: popis wokalny primadonny, efektowne sceny militarne, wejście dworu, "arie zemsty", sceny modlitwy itd. Swobodna w traktowaniu szekspirowskiego tekstu widoczna jest choćby w zamianie trzech wiedźm na chór - dla efektu wokalnego. Nie bez wpływu na interpretację Szekspira były zapatrywania polityczne kompozytora, zwolennika walki narodowo-wyzwoleńczej (chór akt IV, scena I). Na gdańskiej realizacji "Makbeta" wycisnęła piętno scenografia Mariana Kołodzieja. Już kurtyna pokazuje twarz udręczonego Makbeta-króla na tle kosmicznej sfery. W scenografii dominują narzędzia mordu i walki: włócznie, rapiery, zbroje, miecze, tarcze. W tle sylwetka wiatraka - niszczycielskiej siły historii. Barokowa wyobraźnia Mariana Kołodzieja stworzyła przebo�
Tytuł oryginalny
Opera Makbet
Źródło:
Materiał nadesłany
Autograf nr 1