Publikacja "Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939" przedstawia historyczny zarys dziejów polskiej opery i operetki międzywojnia. Prezentowana publikacja jest pierwszym tak obszernym opracowaniem - o książce Małgorzaty Komorowskiej pisze Olga Dudzińska w Notesie Wydawniczym.
Poprzednia, nadzwyczaj skromna edytorsko wersja tej książki, nie kierowana na rynek księgarski, ukazała się nakładem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1997 roku. jak zaznacza autorka we wstępie "humanista z wyobraźnią może znaleźć w niej przyczynek do obrazu polskiej kultury, zaś zainteresowany przeszłością meloman - zaspokoić (...) ciekawość", tym bardziej, że prezentowany materiał jest bardzo wyczerpujący. Warto też podkreślić, że w amtych czasach sceny muzyczne miały ogromne znaczenie, co zjednywało im wielu zwolenników, mimo licznych przeszkód, z jakimi na co dzień zmagali się ich dyrektorzy. Najczęstsze z nich to problemy finansowe oraz dylematy związane z wyborem repertuaru - grać zagraniczny czy równie ambitny, lecz narodowy. W tamtej epoce poza edukacją kulturalną scena muzyczna miała przecież za cel scalanie tożsamości narodowej i budowanie prestiżu kulturalnego młodego państwa. Innym dylematem, wydawałoby si�